JTIE 2012, 4(3):20-26 | 10.5507/jtie.2012.044

LAYOUT OF COMPUTER CLASSROOM - COMPARISON AND ANALYSIS OF POSSIBLE SOLUTIONS

Jiří DOSTÁL, Zuzana KOPEČKOVÁ
Pedagogická fakulta UP, Žižkovo nám. 5, 771 40 Olomouc, ČR

This paper compares possible solutions of layout of computer classrooms. It analyzes the conditions to the needs of the educational process. Particular attention is given to the student and teacher as objects of research.

Keywords: ergonomics, computer lab, research, teacher, student

Published: December 1, 2012

Download citation

References

  1. KLEEN, B. A., SHELL, L. W., ZACHRY, B. Classroom Configuration And Instructional Technology Impact Teaching Methods. Review of Business Information Systems (RBIS). Vol 3, No 2 (1999). ISSN 1534-665X (print), ISSN 21579547 (online).
  2. GILBERTOVÁ, S., MATOUŠEK, O. Ergonomie: Optimalizace lidské činnosti. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2002. 239 s. ISBN 80247-0226-6.
  3. NEŠPOR, K. Počítače a zdraví. 1. vyd. Praha: BEN, 1999. 96 s. ISBN 80-86056-71-6.
  4. Vyhláška 343/2009 Sb., O hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dospělých.
  5. CHUNDELA, L. Ergonomie. Praha: ČVUT, 2001. 171 s. ISBN 80-01-02301-X.
  6. MATOUŠEK, O. - BAUMRUK, J. Ergonomické uspořádání a vybavení pracovního místa. Praha: SZÚ, 1998. 23 s. ISBN 80-7071098-5.
  7. PANAGIOTOPOULOU, G., CHRISTOULAS, K., PAPANCKOLAOU, A., MANDROUKAS, K. Classroom furniture dimensions and anthropometric measures in primary school. Applied Ergonomics. Volume 35, Issue 2, March 2004, Pages 121-128. Go to original source...
  8. SHANNON, G. CUNNINGHAM, S. J. Impact of classroom design on interactive whiteboard use in a special needs classroom. CHINZ '09 Proceedings of the 10th International Conference NZ Chapter of the ACM's Special Interest Group on Human-Computer Interaction. ACM New York, NY, USA, 2009. ISBN 978-160558-574-1.