JTIE, 2010 (roč. 2), číslo 1

Teoretická studie

FAKTORY STIMULUJÍCÍ POZORNOST STUDENTA VE WEBCASTINGOVÉM PROSTŘEDÍ

Milan NOVÁK

JTIE 2010, 2(1):7-12 | 10.5507/jtie.2010.001

Článek předkládá základní rozdělení faktorů stimulující pozornost studentů při využívání webcastingových systémů ve svém studiu. Tyto faktory a jejich provázání by mělo být zohledňováno při hledání vhodné koncepce pro vlastní vývoj systému nebo jeho nákup a následnou integraci do výukových prostředí vzdělávacích institucí.

ELEKTROMONTÁŽNÍ SOUPRAVY V TECHNICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ

Čestmír SERAFÍN

JTIE 2010, 2(1):13-18 | 10.5507/jtie.2010.002

Příspěvek se zabývá elektrotechnickými stavebnicemi ve výuce elektrotechniky, jejich optimálním využití ve výukovém procesu a dále možností realizace stavebnic z vlastních zdrojů. Zvláštní důraz je položen na oblast elektromontážních prací.

E-LEARNING A JEHO UPLATNĚNÍ NA PdF UP OLOMOUC

Milan KLEMENT, Jiří DOSTÁL

JTIE 2010, 2(1):19-23 | 10.5507/jtie.2010.003

Předložený článek představuje některé aspekty použití e-Learningu v rámci kombinovaných forem studia na Pedagogické fakultě UP Olomouc. Popisuje dlouhodobý vývoj v této oblasti a ukazuje, jaký zásadní vliv může mít e-Learning při zvyšování efektivnosti výukového procesu. Jednotlivé výstupy jsou výsledkem dlouhodobého sběru dat a jejich statistického vyhodnocení, kdy hlavní použitou metodou byla analýzy dat získaných z ekonomických, studijních a řídících informačních systémů UP Olomouc. Zvyšování efektivnosti výukového procesu, se zachováním vysoké kvality poskytovaného vzdělání, je v době zásadních změn ve financování veřejných vysokých škol, zvláště...

HODNOCENÍ TECHNIKY - PŘEDPOKLAD KOMPLEXNOSTI VÝUKY TECHNICKÝCH PŘEDMĚTŮ

Jiří KROPÁČ sr., Jiří KROPÁČ jr., Jitka PLISCHKE

JTIE 2010, 2(1):24-28 | 10.5507/jtie.2010.004

Začlenění hodnocení techniky do výuky technických předmětů je podmínkou komplexnosti výuky. Označení komplexnost vyjadřuje úplnost, tedy to, že vzdělávacími výsledky naplňuje výuka "své poslání" v plném rozsahu. Komplexnost souvisí s integrací výsledků vzdělávání. Ve stati jsou rozpracovány hlavní přístupy k začlenění hodnocení techniky do výuky technických předmětů. Problematika je demonstrována na příkladu výuky zaměřené na spalování komunálního odpadu.

KONCEPCJA EDUKACJI MEDIALNEJ

Wojciech WALAT

JTIE 2010, 2(1):29-32 | 10.5507/jtie.2010.005

Diagnoza problemów współczesnego świata w zakresie globalnej komunikacji medialnej jest podstawowym wyzwaniem dla istniejących i modernizowanych systemów edukacyjnych. Bez pełnej wizji świata człowiek nie może istnieć w pełni świadomie. Stąd najważniejsze pytania związane są z takim rozwojem społecznym, w którym każdy człowiek nie będzie wykluczony z ogólnoświatowego obiegu informacji. W artykule zostały przedstawione ogólne założenia powszechnej edukacji medialnej.

MODELOVANIE JAKO DOLEŽITÁ SÚČÁSŤ VÝUČBY

Libuša RÉVÉSZOVÁ

JTIE 2010, 2(1):33-38 | 10.5507/jtie.2010.006

V príspevku sa zaoberáme úlohou modelovania vo vyučovaní, hodnotením a skúsenosťami z výučby modelovania a základov informačných systémov. Opisujeme možnosti využitia projektovej metódy, najmodernejších objektovo orientovaných metód modelovania a analýzy používateľských požiadaviek a podporou tvorivosti študentov.

DYNAMICKÉ INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO SPRÁVU DAT ŠKOLY

Jan LAVRINČÍK

JTIE 2010, 2(1):39-43 | 10.5507/jtie.2010.007

Článek popisuje a klasifikuje dynamické systémy pro správu školy, se zaměřením na vysokoškolské systémy pro evidenci zahraničních mobilit. Vysvětluje z jakých částí se databázový program skládá, zdůrazňuje výběr programovacího jazyka z hlediska kompatibility, vývoje a budoucího rozšíření. V nosné části se zaměřuje na vývoj, ovládání, možnosti vylepšení a praktické využití aplikace Systém evidence zahraničních pobytů. Seznamuje čtenáře s hierarchickou strukturou schvalovacích procesů. Příspěvek je doplněn o vývojové diagramy.

INFORMAČNÁ HODNOTA ZNAKOV OBRAZU A TEXTU

Anton STOLÁR

JTIE 2010, 2(1):44-49 | 10.5507/jtie.2010.008

Článok tematicky nadväzuje na článok o metavzdelávaní. V prvých častiach v skratke porovnáme potenciál znakov obrazu a textu niesť informačný obsah (kapitoly 1-4). V ďalších častiach analyzujeme špecifiká procesu poznávania z perspektívy semiotiky a informatiky (kapitoly 5-7). Zavádzame a odôvodňujeme funkčné kritériá pre interdisciplinárny pojem informačná hodnota znaku ako kvantifikátora informačného obsahu. V poslednej časti popisuje vzťah informačnej hodnoty znaku v procese poznávania a navrhuje ďalšie funkcie metarozhrania.

Výzkumný článek

HODNOTENIE VZDELÁVACÍCH CIEĽOV VO VYUČOVANÍ INFORMATIKY

Janka MAJHEROVÁ

JTIE 2010, 2(1):50-55 | 10.5507/jtie.2010.009

V príspevku uvádzame skúsenosti s tvorbou vzdelávacích cieľov pri vyučovaní informatiky podľa upravenej Bloomovej taxonómie. Zároveň chceme poukázať na kvalitatívne hodnotenie produktov výučby pomocou metódy zakotvenej teórie.

DIAGNOSTIKA VYBRANÝCH PREKONCEPTT K TECHNICKÉ VÝCHOVĚ ŽÁKŮ 5. TŘÍD ZŠ

Aleš BARTOŇ

JTIE 2010, 2(1):56-61 | 10.5507/jtie.2010.010

Tento příspěvek se zabývá prezentací dílčích cílů výzkumu kvantitativní a kvalitativní diagnostiky vybraných prekonceptů k technice na primární škole. Výzkumu se zúčastnili žáci 5. tříd základních škol v Českých Budějovicích. Dotazníkovou metodou a kognitivními mapami byly zjištěny a následně zpracovány údaje o prekonceptech a jejich zastrukturování, z hlediska kvalitativního i kvantitativního, v oblasti technické výchovy.

DIDAKTICKÝ TEST Z PRÍRODOVEDY PRE TEMATICKÝ CELOK TECHNIKA, TECHNICKÉ OBJAVY

Ivana KRUPOVÁ

JTIE 2010, 2(1):62-67 | 10.5507/jtie.2010.011

V príspevku uvádzame navrhovaný didaktický test z prírodovedy pre tematický celok Technika, technické objavy, ktorý sa nezameriava na zisťovanie objemu osvojených vedomostí, ale na zisťovanie úrovne prírodovednej gramotnosti. Vyriešenie úloh didaktického testu vyžaduje od žiakov hlbšieho pochopenie pojmov a schopnosti využívať nadobudnuté vedomosti na riešenie problémových úloh z bežného života.

VÝSKUM MOŽNOSTI ZVYŠOVANIA EFEKTÍVNOSTI VYUČOVANIA TECHNICKÝCH PREDMETOV NA 2. STUPNI ZÁKLADNEJ ŠKOLY POMOCOU HYPERTEXTOVÝCH UČEBNÝCH MATERIÁLOV

Ľubomír ŽÁČOK

JTIE 2010, 2(1):68-78 | 10.5507/jtie.2010.012

Učiteľ ako aktivátor výchovno-vzdelávacieho procesu riadi a približuje odborné fakty žiakom, avšak musí byť schopný sebareflexie a evalvácie. Podporuje samostatnú, ale pritom kooperatívnu prácu žiakov, dodržiava pedagogické, psychologické a sociálne aspekty pri vzdelávaní. Používa primerané učebné pomôcky a didaktickú techniku. Motivačnými elementmi sú nové médiá a rôzne inovatívne úlohy z techniky a nových technológií. Našim cieľom bolo navrhnúť systém riadeného štúdia využívajúceho didaktické prostredie vytvorené hypertextovým portálom. Účinnosť novokoncipovaného postupu bola overená pedagogickým experimentom.

MOŻLIWOŚCI WYKORZYSTANIA NARZĘDZI INFORMATYCZNYCH DO KSZTAŁTOWANIA SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO O WYSOKIM POZIOMIE ŚWIADOMOŚCI EKOLOGICZNE

Krzysztof PYTEL

JTIE 2010, 2(1):79-84 | 10.5507/jtie.2010.013

W artykule opisano wybrane wyniki i przedstawiono analizę ankiety, której celem było poznanie opinii i stopnia znajomości nauczania na odległość. W erze komputerów naglącym problemem jest degradacja środowiska. Dlatego też ważna jest edukacja ekologiczna, która przejawia się w różnych formach. Celem publikacji jest przybliżenie wiadomości na temat nauczania elektronicznego oraz analiza wyników ankiety na temat e-learning, jednego z narzędzi informatycznych, który można wykorzystać w edukacji ekologicznej. W artykule opisano edukację ekologiczną oraz przedstawiono świadomość ekologiczną Polaków w świetle wcześniejszych badań. Dokonano też przeglądu...

Recenze software

ADOBE CAPTIVATE - NÁSTROJ PRO TVORBU INTERAKTIVNÍCH E-LEARNINGOVÝCH MATERIÁLŮ

Iveta ŽOUŽELKOVÁ, Zdenka PROKOPOVÁ

JTIE 2010, 2(1):85-86 | 10.5507/jtie.2010.014

Adobe Captivate 4

Recenze

INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE VE ŠKOLE

Jiří DOSTÁL

JTIE 2010, 2(1):87 | 10.5507/jtie.2010.015

BRDIČKA, B. a kol. Informační a komunikační technologie ve škole : pro vedení škol a ICT metodiky. Praha : VUP, 2010. 72 s. ISBN 978-80-87000-31-1.

MICROSOFT OFFICE EXCEL 2007: KONTINGENČNÍ TABULKY A GRAFY

Jan LAVRINČÍK, Milan KLEMENT

JTIE 2010, 2(1):88 | 10.5507/jtie.2010.016

AITKEN, P. G. Microsoft Office 2007 Excel 2007 : Kontingenční tabulky a grafy. 1. vyd. Brno : Computer Press, 2009. 264 s. ISBN 978-80-251-2306-5.

ZVYŠOVANIE POČÍTAČOVEJ GRAMOTNOSTI

Ľudovít POLČIC

JTIE 2010, 2(1):89-90 | 10.5507/jtie.2010.017

GLENDINNING, E., McEWAN, J. Oxford English for Information Technology; second edition, Oxford University Press, 2006, Oxford, Teacher's book ISBN 0-19-457493-8, 138p.; Student's book ISBN 978-0-19-457452-1; 224 p.; CD ISBN 978-0-19-457455-2

KOMPETENCE VE VZDĚLÁVÁNÍ

Jan KUBRICKÝ

JTIE 2010, 2(1):91 | 10.5507/jtie.2010.018

VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. 160 s. ISBN 978-80-247-1770-8.

Ostatní články

TRADIČNÁ KERAMIKA VO VUČOVANÍ MATERIÁLOVEDY

Igor ŠTUBŇA, Anton TRNÍK, Ľubomíra VALOVIČOVÁ

JTIE 2010, 2(1):92-94 | 10.5507/jtie.2010.019

Tradičná keramika vyrábaná z hliny je vhodný objekt na imitáciu výskumu keramiky. Tento materiál ponúka širokú škálu vlastností, ktoré sa dajú merať jednoduchými a lacnými prístrojmi. Toto môže byť vhodným doplnkovým učivom v materiálovedných predmetoch.

INOVACE ŠKOLNÍHO INFORMAČNÍHO SYSTÉMU PROSTŘEDNICTVÍM WIFI

Jindřich DANĚK

JTIE 2010, 2(1):95-97 | 10.5507/jtie.2010.020

Příspěvek se zabývá možností zařazení nových bezdrátových technologií do školního informačního systému. Nové bezdrátové technologie svou rychlostí a kvalitou mohou nahradit metalické sítě. Ve školním informačním systému mohou zastávat důležitou roli jak ve vzdělávacím procesu, tak v řízení školy.

POJETÍ DIDAKTIKY TECHNICKÝCH PŘEDMĚTŮ PRO STŘEDNÍ ODBORNÉ ŠKOLY NA PEDAGOGICKÉ FAKULTĚ MU - VÝZKUMNÁ SONDA

Pavel PECINA

JTIE 2010, 2(1):98-101 | 10.5507/jtie.2010.021

Článek je věnován koncepci didaktiky odborných (technických) předmětů v magisterském studiu učitelství odborných předmětů na SOŠ, specializace strojírenství, obchod a služby a služby na Pedagogické fakultě MU v Brně. Druhá část příspěvku je zaměřena na výzkumnou sondu, ve které jsme se zaměřili na to, co studenti od předmětu očekávají, jak jsou spokojeni s výukou a jak hodnotí připravené studijní materiály.

MOJA PRZYSZŁA PRACA - ORIENTACJA ZAWODOWA NA LEKCJACH TECHNIKI W GIMNAZJUM

Marta CIESIELKA

JTIE 2010, 2(1):102-105 | 10.5507/jtie.2010.022

Niniejszy artykuł prezentuje propozycję realizacji treści z zakresu orientacji zawodowej na lekcjach techniki w gimnazjum z wykorzystaniem aplikacji "Moja przyszła praca".

INTEGRÁCIA INTERAKTIVNYCH FLASH ANIMÁCIÍ A JAVA APPLETOV DO LMS MOODLE

Martin MAGDIN

JTIE 2010, 2(1):106-109 | 10.5507/jtie.2010.023

V príspevku sa zameriavame na efektívne a jednoduché riešenie problému, ktorým je možnosť integrácie interaktívnych flash animácií a JAVA appletov do LMS MOODLE. Vytvorili sme preto aplikáciu generujúcu príslušný HTML kód, ktorý je potrebný pre správne zobrazovanie súborov v LMS MOODLE.

NEBEZPEČNÉ CHOVÁNÍ DĚTÍ A MLÁDEŽE NA INTERNETU A MOŽNOSTI JEJICH OCHRANY

René SZOTKOWSKI

JTIE 2010, 2(1):110-114 | 10.5507/jtie.2010.024

Příspěvek je zaměřen na nebezpečí, která mohou postihnout každého jedince, zvláště pak naše děti a mládež, v prostředí Internetu. Blíže je zde pojednáno o výzkumu nebezpečného chování dětí a mládeže na Internetu a projektech, které se zabývají prevencí a ochranou před tímto nebezpečným chováním.