Journal of Technology and Information Education 2019, 11(1):12-27 | DOI: 10.5507/jtie.2019.005
DIGITÁLNÍ KOMPETENCE OPTIKOU DVOU KURZŮ NA FILOSOFICKÉ FAKULTĚ: EMPIRICKÁ STUDIE
- Masarykova Univerzita v Brně, Česká republika
Empirická studie je založena na datech ze dvou kurzů věnujících se digitálním kompetencím na Filosofické fakultě Masarykovy univerzity. Vychází z dat, která byla získaná prostřednictvím více výzkumných nástrojů – testy v informační systému university, autoevaluační dotazník, data z Google Analytics a Smartlook. Věnuje se tématu digitálních kompetencí, které teoreticky rámuje DigComp 2.1. Jde o kvantitativní případovou studii na vzorku 144 osob. V rámci naší případové studie jsme stanovili následující výzkumné otázky: 1) Jak sami sebe studenti v rámci digitálních kompetencí hodnotí? 2) Souvisí toto hodnocení s výsledky v testu? 3) Lze identifikovat domény kompetencí, nebo jednotlivé kompetence, ve kterých jsou studenti významně slabší či silnější než v jiných? 4) Lze identifikovat vztah mezi uživatelskou interakcí se stránkou a výsledky testů či autoevaluace? Výsledky našeho výzkumu ukazují značnou nevyrovnanost v tom, jak se studenti v oblasti digitálních kompetencí hodnotí: od 2,5 bodu z 8 v programování až po spolupráci skrze digitální technologie s 4,7 body. Současně naznačují, že studenti mají velké problémy se sebehodnocením jako takovým. Z hlediska celých kompetenčních domén se studenti vnímají jako nejsilnější v informační a datové gramotnosti (4,5) a nejslabší v řešení problémů (3,4).
Klíčová slova: Digitální kompetence, webová analytika, Google Analytics, DigComp, sebehodnocení.
Vloženo: 8. březen 2019; Přijato: 23. červenec 2019; Zveřejněno online: 8. srpen 2019; Zveřejněno: 26. srpen 2019 Zobrazit citaci
Reference
- Calvani, A., Cartelli, A., Fini, A., & Ranieri, M. (2008). Models and instruments for assessing digital competence at school. Journal of E-learning and Knowledge Society, 4(3), 183-193.
- Candy, P. (2004). Linking thinking: Self-directed learning in the digital age.
- Carretero, S., Vuorikari, R., & Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use (No. JRC106281). Joint Research Centre (Seville site).
- Cartelli, A. (2009). Frameworks for digital literacy and digital competence assessment. In Proceedings of the 8th European Conference on e-Learning: ECEL (pp. 116-123).
- Clifton, B. (2012). Advanced web metrics with Google Analytics. John Wiley & Sons.
- Cutroni, J. (2010). Google Analytics: Understanding Visitor Behavior. " O'Reilly Media, Inc.".
- Černý, M. (2018). Využití nástrojů webové analytiky pro pochopení učení v online prostředí. ProInflow: Časopis pro informační vědy, 10(1).
Přejít k původnímu zdroji...
- Elias, T. (2011). Learning analytics. Learning, 1-22.
- Ferguson, R. (2012). Learning analytics: drivers, developments and challenges. International Journal of Technology Enhanced Learning, 4(5/6), 304-317.
Přejít k původnímu zdroji...
- Garrison, D. R., & Kanuka, H. (2004). Blended learning: Uncovering its transformative potential in higher education. The internet and higher education, 7(2), 95-105.
Přejít k původnímu zdroji...
- Garrison, D. R., & Vaughan, N. D. (2008). Blended learning in higher education: Framework, principles, and guidelines. John Wiley & Sons.
Přejít k původnímu zdroji...
- Gilster, P. (1997). Digital literacy. New York: John Wiley.
- Jiang, S., & Rafeeq, A. (2018). Web-Based Course Delivery Approach in Teaching Mass Communication Courses. International Journal of Information and Education Technology, 8(6).
Přejít k původnímu zdroji...
- Jones, C., Ramanau, R., Cross, S., & Healing, G. (2010). Net generation or Digital Natives: Is there a distinct new generation entering university?. Computers & education, 54(3), 722-732.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kennedy, G., Dalgarno, B., Gray, K., Judd, T., Waycott, J., Bennett, S. J., ... & Churchwood, A. (2007). The net generation are not big users of Web 2.0 technologies: Preliminary findings.
- Ledford, J. L., Teixeira, J., & Tyler, M. E. (2011). Google analytics. John Wiley and Sons.
- Luo, H., Rocco, S., & Schaad, C. (2015, October). Using Google Analytics to Understand Online Learning: A Case Study of a Graduate-Level Online Course. In Educational Innovation through Technology (EITT), 2015 International Conference of(pp. 264-268). IEEE.
Přejít k původnímu zdroji...
- Martin, A. (2005). DigEuLit - a European Framework for Digital Literacy: a Progress Report. Journal of Eliteracy, 2, 130-136. Retrieved June 2, 2009, from http://www.jelit.org/65/01/JeLit_Paper_31.pdf
- Mc Guckin, C., & Crowley, N. (2012). Using Google Analytics to evaluate the impact of the CyberTraining project. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 15(11), 625-629.
Přejít k původnímu zdroji...
- Muhametjanova, G., & Akmatbekova, A. (2019). The Web-based Learning Environment in General Physics Course in a Public University in Kyrgyzstan. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 15, 3.
Přejít k původnímu zdroji...
- Romanowski, B., & Konak, A. (2016). Using Google Analytics to Improve the Course Website of a Database Course.
- Siemens, G., & d Baker, R. S. (2012, April). Learning analytics and educational data mining: towards communication and collaboration. In Proceedings of the 2nd international conference on learning analytics and knowledge (pp. 252-254). ACM.
Přejít k původnímu zdroji...
- Siemens, G., & Long, P. (2011). Penetrating the fog: Analytics in learning and education. EDUCAUSE review, 46(5), 30.
- Umbraco (2019). Dostupné z: https://umbraco.com/ (cit. 13.2.2019)
- Veteška, J. (2008). Kompetence ve vzdělávání. GRADA.
- Zlatuška, J. (1998). Informační společnost. Zpravodaj ÚVT MU, 8(4), 1-6.