Journal of Technology and Information Education 2019, 11(1):12-27 | DOI: 10.5507/jtie.2019.005

DIGITÁLNÍ KOMPETENCE OPTIKOU DVOU KURZŮ NA FILOSOFICKÉ FAKULTĚ: EMPIRICKÁ STUDIE

Michal ČERNÝ
Masarykova Univerzita v Brně, Česká republika

Empirická studie je založena na datech ze dvou kurzů věnujících se digitálním kompetencím na Filosofické fakultě Masarykovy univerzity. Vychází z dat, která byla získaná prostřednictvím více výzkumných nástrojů – testy v informační systému university, autoevaluační dotazník, data z Google Analytics a Smartlook. Věnuje se tématu digitálních kompetencí, které teoreticky rámuje DigComp 2.1. Jde o kvantitativní případovou studii na vzorku 144 osob. V rámci naší případové studie jsme stanovili následující výzkumné otázky: 1) Jak sami sebe studenti v rámci digitálních kompetencí hodnotí? 2) Souvisí toto hodnocení s výsledky v testu? 3) Lze identifikovat domény kompetencí, nebo jednotlivé kompetence, ve kterých jsou studenti významně slabší či silnější než v jiných? 4) Lze identifikovat vztah mezi uživatelskou interakcí se stránkou a výsledky testů či autoevaluace? Výsledky našeho výzkumu ukazují značnou nevyrovnanost v tom, jak se studenti v oblasti digitálních kompetencí hodnotí: od 2,5 bodu z 8 v programování až po spolupráci skrze digitální technologie s 4,7 body. Současně naznačují, že studenti mají velké problémy se sebehodnocením jako takovým. Z hlediska celých kompetenčních domén se studenti vnímají jako nejsilnější v informační a datové gramotnosti (4,5) a nejslabší v řešení problémů (3,4).

Klíčová slova: Digitální kompetence, webová analytika, Google Analytics, DigComp, sebehodnocení.

Vloženo: 8. březen 2019; Přijato: 23. červenec 2019; Zveřejněno online: 8. srpen 2019; Zveřejněno: 26. srpen 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
ČERNÝ, M. (2019). DIGITÁLNÍ KOMPETENCE OPTIKOU DVOU KURZŮ NA FILOSOFICKÉ FAKULTĚ: EMPIRICKÁ STUDIE. Journal of Technology and Information Education11(1), 12-27. doi: 10.5507/jtie.2019.005
Stáhnout citaci

Reference

  1. Calvani, A., Cartelli, A., Fini, A., & Ranieri, M. (2008). Models and instruments for assessing digital competence at school. Journal of E-learning and Knowledge Society, 4(3), 183-193.
  2. Candy, P. (2004). Linking thinking: Self-directed learning in the digital age.
  3. Carretero, S., Vuorikari, R., & Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use (No. JRC106281). Joint Research Centre (Seville site).
  4. Cartelli, A. (2009). Frameworks for digital literacy and digital competence assessment. In Proceedings of the 8th European Conference on e-Learning: ECEL (pp. 116-123).
  5. Clifton, B. (2012). Advanced web metrics with Google Analytics. John Wiley & Sons.
  6. Cutroni, J. (2010). Google Analytics: Understanding Visitor Behavior. " O'Reilly Media, Inc.".
  7. Černý, M. (2018). Využití nástrojů webové analytiky pro pochopení učení v online prostředí. ProInflow: Časopis pro informační vědy, 10(1). Přejít k původnímu zdroji...
  8. Elias, T. (2011). Learning analytics. Learning, 1-22.
  9. Ferguson, R. (2012). Learning analytics: drivers, developments and challenges. International Journal of Technology Enhanced Learning, 4(5/6), 304-317. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Garrison, D. R., & Kanuka, H. (2004). Blended learning: Uncovering its transformative potential in higher education. The internet and higher education, 7(2), 95-105. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Garrison, D. R., & Vaughan, N. D. (2008). Blended learning in higher education: Framework, principles, and guidelines. John Wiley & Sons. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Gilster, P. (1997). Digital literacy. New York: John Wiley.
  13. Jiang, S., & Rafeeq, A. (2018). Web-Based Course Delivery Approach in Teaching Mass Communication Courses. International Journal of Information and Education Technology, 8(6). Přejít k původnímu zdroji...
  14. Jones, C., Ramanau, R., Cross, S., & Healing, G. (2010). Net generation or Digital Natives: Is there a distinct new generation entering university?. Computers & education, 54(3), 722-732. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Kennedy, G., Dalgarno, B., Gray, K., Judd, T., Waycott, J., Bennett, S. J., ... & Churchwood, A. (2007). The net generation are not big users of Web 2.0 technologies: Preliminary findings.
  16. Ledford, J. L., Teixeira, J., & Tyler, M. E. (2011). Google analytics. John Wiley and Sons.
  17. Luo, H., Rocco, S., & Schaad, C. (2015, October). Using Google Analytics to Understand Online Learning: A Case Study of a Graduate-Level Online Course. In Educational Innovation through Technology (EITT), 2015 International Conference of(pp. 264-268). IEEE. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Martin, A. (2005). DigEuLit - a European Framework for Digital Literacy: a Progress Report. Journal of Eliteracy, 2, 130-136. Retrieved June 2, 2009, from http://www.jelit.org/65/01/JeLit_Paper_31.pdf
  19. Mc Guckin, C., & Crowley, N. (2012). Using Google Analytics to evaluate the impact of the CyberTraining project. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 15(11), 625-629. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Muhametjanova, G., & Akmatbekova, A. (2019). The Web-based Learning Environment in General Physics Course in a Public University in Kyrgyzstan. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 15, 3. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Romanowski, B., & Konak, A. (2016). Using Google Analytics to Improve the Course Website of a Database Course.
  22. Siemens, G., & d Baker, R. S. (2012, April). Learning analytics and educational data mining: towards communication and collaboration. In Proceedings of the 2nd international conference on learning analytics and knowledge (pp. 252-254). ACM. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Siemens, G., & Long, P. (2011). Penetrating the fog: Analytics in learning and education. EDUCAUSE review, 46(5), 30.
  24. Umbraco (2019). Dostupné z: https://umbraco.com/ (cit. 13.2.2019)
  25. Veteška, J. (2008). Kompetence ve vzdělávání. GRADA.
  26. Zlatuška, J. (1998). Informační společnost. Zpravodaj ÚVT MU, 8(4), 1-6.