Journal of Technology and Information Education 2014, 6(1):45-56 | DOI: 10.5507/jtie.2014.004

JAK REAGUJÍ UČITELÉ 1. STUPNĚ NA ZAVÁDĚNÍ ZÁKLADŮ INFORMATIKY DO VÝUKY ICT

Jiří VANÍČEK
Katedra informatiky, Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity, Jeronýmova 10 371 15, České Budějovice, ČR

Článek zaměřuje pozornost na výuku informatiky na 1. stupni ZŠ. Trendem posledních let v zahraničí je (znovu)zavádění informatického obsahu do školního kurikula. Je otázkou, zda témata základů algoritmizace a porozumění informacím jsou srozumitelná učitelům, kteří neprošli žádným informatickým vzděláním, a jak na ně reagují. Článek podává zprávu o projektu verifikace nové učebnice informatiky na budoucích učitelích 1. stupně ZŠ, kteří byli připravováni na výuku těchto témat. Výsledky mohou vnést více světla do porozumění, jak učitel buduje svoji didaktickou znalost obsahu v oblasti propedeutiky informatiky.

Klíčová slova: primární vzdělávání, výuka informatiky, kurikulum ICT, příprava učitelů

Zveřejněno: 1. duben 2014  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
VANÍČEK, J. (2014). JAK REAGUJÍ UČITELÉ 1. STUPNĚ NA ZAVÁDĚNÍ ZÁKLADŮ INFORMATIKY DO VÝUKY ICT. Journal of Technology and Information Education6(1), 45-56. doi: 10.5507/jtie.2014.004
Stáhnout citaci

Reference

  1. Information technology [online]. In Howe, D. Free Online Dictionary of Computing [cit. 2013-10-01]. Dostupné na: http://foldoc.org/information+technology.
  2. SCHUBERT, S., SCHWILL, A. Didaktik der Informatik. 2. vydání. Heidelberg: Spektrum Akademischer Verlag, 2011. Přejít k původnímu zdroji...
  3. BLAHO, A. Informatika v štátnom vzdelávacom programe. In Kalaš, I. (ed.) Sborník DidInfo 2012. B. Bystrica: Univerzita Mateja Béla, 2012, s. 7-14
  4. KALAŠ, I., KABÁTOVÁ, M., BRESTENSKÁ, B., GUĽAŠA, R., CHACHALÁNOVÁ, M., PALÚCHOVÁ, K., PEKÁROVÁ, J., SZARKA, K., VANÍČEK, J., WINCZER, M. Premeny školy v digitálnom veku. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2013, 256 s.
  5. Kol. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2007.
  6. PYSZKO, D. Využití informačních a komunikačních technologií ve výuce na neúplných základních školách. Ostrava, 2013. rigorózní práce (PhDr.). Ostravská univerzita v Ostravě. Pedagogická fakulta. Vedoucí práce: Kapounová, J.
  7. TUCKER, A. a Model Curriculum for K-12 Computer Science: Final Report of the ACM K-12 Task Force Curriculum Committee. New York: The Association for Computing Machinery, 2003.
  8. Computing. Programmes of study for Key Stages 1-4. National curriculum in England. [online]. Computing at School Working Group, 2013. [cit. 2013-12-11]. Dostupné z: http://media.education.gov.uk/assets/files/pdf/c/computing%2004-0213_001.pdf.
  9. BLAHO, A., SALANCI, Ľ. Informatics in Primary School: Principles and Experience. In Kalaš, I. and Mittermeid, R. T. (eds.) ISSEP 2011, s. 129-142, 2011 Přejít k původnímu zdroji...
  10. Bebras, mezinárodní web informatické soutěže (online). [cit. 2013-01-13] URL: <http://www.bebras.org/countries>
  11. Bobřík informatiky, web soutěže (online). [cit. 2013-01-10] URL: <http://www.ibobr.cz>
  12. VANÍČEK, J. Informatika pro 1. stupeň ZŠ. Brno: Computer Press, 2012, 88 s.
  13. ROHAAN, E. J., TACONIS, R., JOCHEMS, M. G. Reviewing the relations between teachers' knowledge and pupils' attitude in the field of primary technology education. International Journal of Technology and Design Education, r. 20 č. 1, 2010, s. 15-26. Přejít k původnímu zdroji...
  14. SALANCI, Ľ. EasyLogo - discovering basic programming concepts in a constructive manner. In Clayson, J. E., Kalaš I. (eds.) Constructionist approaches to creative learning, thinking and education: lessons for the 21st century. Bratislava: Library and publishing centre Comenius University, 2010.
  15. TWYFORD, J., JÄRVINEN, E. M. The formation of children's technology concepts: a study of what it means to do technology from a child's perspective. Journal of Technology Education, Vol. 12 No. 1, 2000, s. 32-48.