JTIE 2009, 1(2):13-17 | 10.5507/jtie.2009.029

TECHNICAL THINKING CONCERNING EDUCATION SUPPERTED AND REALIZED ELECTRO-TECHNICAL ASSEMBLY KITS

Čestmír SERAFÍN
Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta Univerzity Palackého Žižkovo nám. 5 771 40 Olomouc

The advantage of electro-technical assembly kits is that they connect physical and mental activities, which is a necessary requirement for the development of a personality as a whole, and like that they broaden pupils' skills and enhance teachers' competences. Electro-technical assembly kits used for educational purposes at elementary schools have a number of positive effects. They complement teaching and at the same time they constitute the subject of teaching. These new practical demands also stimulate the development pedagogical theory.

Keywords: Technology, technical educaion, technical thinking, electro-technical assembly kits

Published: August 1, 2009

Download citation

References

  1. KROPÁČ, J. a kol. Didaktika technických předmětů - vybrané kapitoly. 1. vyd. Olomouc : VUP, 2004. ISBN 80-2440848-1
  2. WALAT, W. Modelowanie podreczników techniky-informatyki. 1. vyd. Rzeszów : UR, 2004. ISBN 83-7338-123-6
  3. AUTIO, O.; HANSEN, R. Defining and Measuring Technical Thinking: Students´ Technical Abilities in Finnish Comprehensive Schools. Journal of Technology Education. Vol. 14, 2002, n. 1, s. 5-19, - [cit. 2005-06-01]. Dostupné z: < URL: http://scholar.lib.vt.edu/ejournals/JTE/>. ISSN 1045-1064
  4. WILLIAMS, A.; WILLIAMS, J. Problem-based learning: An appropriate methodology for technology education. Research in Science and Technological Education. Vol. 15, 1997, n. 1. ISSN 02635143 Go to original source...
  5. STOFFA, J. Terminológia v technickej výchove. 1. vyd. Nitra : VŠP, 1994. ISBN 8088738350
  6. KALHOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika-sekundární škola. 1. vyd. Olomouc : VUP, 2001. ISBN 80-244-0217-3
  7. MELEZINEK, A. Inženýrská pedagogika. 1. vyd. Praha : ČVUT, 1994. ISBN 80-01-01214-X
  8. FRIEDMANN Z. Didaktika technické výchovy. 1. vyd. Brno : MU, 2001. ISBN 80210-2641-3
  9. FURMANEK, W.; WALAT, W. Technika - informatika w szkole podstawowej. 1. wyd. Rzeszów : UR, 1999. ISBN 83-8760244-2
  10. KOZÍK, T.; KOŽUCHOVÁ, M. Teoretické východiská technického vzdelávania a elementárna báza vedeckotechnickej gramotnosti. In Sborník mezinárodní konference Technické vzdelanie jako súčasť všeobecného vzdelania. 1. vyd. Banská Bystrica : UMB, 2005, s. 14-19. ISBN 80-8083-151-3. EAN 9788080831516
  11. BAJTOŠ, J.; PAVELKA, J. Základy didaktiky technickej výchovy. 1. vyd. Prešov : PU, 1999. ISBN 80-88722-46-2
  12. KAZIMIERSKI, W. Dydaktyczne problemy rozwijania myślenia technicznego. 1. wyd. Radom : Politechnika Radomska, 1998. ISBN 0860-9241
  13. ŠKÁRA, I. Úvod do teorie technického vzdělávání a technické výchovy žáků základní školy. 1. vyd. Brno : MU, 1993. ISBN 80-2100743-5
  14. HILL, B.; MEIER, B. Technisches Denken: Theoretisches Durchdringen und praktisches Bewältigen der gemachten Welt. Unterricht - Arbeit + Technik. vol. 6, 2004, heft 24, s. 4-5. ISSN 1438-8987
  15. TONDL, L. Technologické myšlení a usuzování. 1. vyd. Praha : Filosofia, 1998. ISBN 80-7007-105-2
  16. FRANUS, E. The Dual Nature of Technical Thinking. In Technology as a challenge for school curricula. The Stockholm Library of Curriculum Studies. 1. ed. Stockholm : Institute of Education Press, 2003. ISBN 91-7656-543-2. ISSN 1403-4972