Journal of Technology and Information Education 2019, 11(2) | DOI: 10.5507/jtie.2019.010

POJETÍ INFORMAČNÍ GRAMOTNOSTI V ŠVP: ANALÝZA KURIKULA TŘÍ VYBRANÝCH STŘEDNÍCH ŠKOL

Michal ČERNÝ
Masarykova univerzita, Česká republika

Kvalitativní empirická studie se zaměřuje na roli informační gramotnosti v kurikulu tří vybraných škol – gymnázia, zdravotnické školy s oborem praktická sestra a knihovnické střední školy. Využívá přitom dokumentovou analýzu tří školních vzdělávacích programů. Cílem článku je uchopení tématu informační gramotnosti ve zmíněných školách a sledování jeho předmětových, ale i průřezových přesahů. Nabízí pohled nikoli na to, jak je informační gramotnost učena, ale na její kurikulární uchopení ve školních vzdělávacích programech. Z analýzy se podařilo provést jak základní diskusi didaktickou, tak také sledovat hlavní témata nebo zajímavé aspekty, které s rozvoje informační gramotnosti souvisejí – její vztah s mediální gramotností, s kritickým myšlením, s kompetencemi k učení nebo snahu využít ji pro větší vazbu mezi vzdělávacím obsahem a okolním světem.

Klíčová slova: Informatika, informační gramotnost, práce s informacemi, mediální gramotnost, didaktika, kompetence

Vloženo: 14. srpen 2019; Přijato: 7. listopad 2019; Zveřejněno online: 18. listopad 2019; Zveřejněno: 1. leden 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
ČERNÝ, M. (2019). POJETÍ INFORMAČNÍ GRAMOTNOSTI V ŠVP: ANALÝZA KURIKULA TŘÍ VYBRANÝCH STŘEDNÍCH ŠKOL. Journal of Technology and Information Education11(2), . doi: 10.5507/jtie.2019.010
Stáhnout citaci

Reference

  1. Albrecht, J. P. (2016). How the GDPR will change the world. Eur. Data Prot. L. Rev., 2, 287. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Allen, F. R., Mullins, J. L., & Hufford, J. R. (2007). Top ten assumptions for the future of academic libraries and librarians: A report from the ACRL research committee. Přejít k původnímu zdroji...
  3. American Library Association. (2000). Information literacy competency standards for higher education. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Andretta, S. (2005). Information literacy: A practitioner's guide. Elsevier. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Association of College, Research Libraries, & American Library Association. (2000). Information literacy competency standards for higher education. ACRL.
  6. Bainton, T. (2001). Information Literacy and Academic Libraries: The SCONUL Approach (UK/Ireland).
  7. Brdička, B. (2014) Specifikace informační gramotnosti NIQES. Metodický portál RVP.cz. Dostupné z: https://spomocnik.rvp.cz/clanek/19361/SPECIFIKACE-INFORMACNI-GRAMOTNOSTI-NIQES.html
  8. Bruce, C. (1997). The seven faces of information literacy (p. 110). Adelaide: Auslib Press.
  9. Candy, P. C. (2004). Linking thinking: Self-directed learning in the digital age. Canberra,, Australia: Department of Education, Science and Training.
  10. Carretero, S., Vuorikari, R., & Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use (No. JRC106281). Joint Research Centre (Seville site).
  11. Česká školní inspekce. (2018) Rozvoj informační gramotnosti na základních a středních školách ve školním roce 2016/2017. Dostupné z: https://www.csicr.cz/getattachment/09b94780-4fce-4acc-9fd1-178ab4c5eefd/TZ-Rozvoj-informacni-gramotnosti-2016-2017.pdf
  12. Česká školní inspekce. (nezjištěno) Rozvoj informační gramotnosti. Dostupné z: https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Ostatn%c3%ad/Soubor_indikatoru_dosazene_urovne_IG.pdf
  13. Eisenberg, M. B., Lowe, C. A., & Spitzer, K. L. (2004). Information literacy: Essential skills for the information age. Greenwood Publishing Group, 88 Post Road West, Westport, CT 06825.
  14. Eisenberg, M., & Berkowitz, B. (2001). A Big6 skills overview. Retrieved April, 26, 2008.
  15. Elmborg, J. (2006). Critical information literacy: Implications for instructional practice. The journal of academic librarianship, 32(2), 192-199. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Foucault, M. (1993). Dějiny šílenství v době osvícenství: Hledání historických kořenů pojmu duševní choroby. Lidové noviny.
  17. Friese, S. (2019). Qualitative data analysis with ATLAS. ti. SAGE Publications Limited.
  18. Gregor, M., & Vejvodová, P. Zvol si info. 2018. Nejlepší kniha o fakenews, dezinformacích a manipulacích.
  19. Grizzle, A., Moore, P., Dezuanni, M., Asthana, S., Wilson, C., Banda, F., & Onumah, C. (2014). Media and information literacy: policy and strategy guidelines. Unesco.
  20. Grolnick, W. S., & Ryan, R. M. (1987). Autonomy in children's learning: an experimental and individual difference investigation. Journal of personality and social psychology, 52(5), 890. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Halpern, D. F. (1999). Teaching for critical thinking: Helping college students develop the skills and dispositions of a critical thinker. New directions for teaching and learning, 1999(80), 69-74. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Hepworth, M. (1999). A Study of Undergraduate Information Literacy and Skills: The Inclusion of Information Literacy and Skills in the Undergraduate Curriculum.
  23. Kirk, A. (2016). Data visualisation: a handbook for data driven design. Sage.
  24. Kocurová, M. (2017). Individualizace jako těžiště vztahu pedagogiky a speciální pedagogiky. Pedagogická orientace, 12(3), 25-39.
  25. Kotásek, J. (2002). Modely školy budoucnosti. Učitelské listy, 13-17.
  26. Kratochvílová, J. & Havel, J. (2012) Individualizace a diferenciace ve výuce jako základní podmínka pro strategie podporující inkluzi. In: Ježková, V.. Kvalita ve vzdělávání.
  27. 358-370.
  28. Lau, J. (2013). Conceptual relationship of information literacy and media literacy. Conceptual Relationship of Information Literacy and Media Literacy in Knowledge Societies, 76.
  29. Le Goff, (1991). Kultura středověké Evropy (pp. 317-318). Odeon.
  30. Lloyd, A. (2003). Information literacy: the meta-competency of the knowledge economy? An exploratory paper. Journal of Librarianship and information Science, 35(2), 87-92. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Maňák, J., Janík, T., & Švec, V. (2008). Kurikulum v současné škole. Masarykova univerzita.
  32. Maňák, J., Janík, T., Knecht, P & Němec, J. (2010). Proměny kurikula současné školy: vize a realita. Orbis scholae, 4(3).
  33. Moeller, S., Joseph, A., Lau, J., & Carbo, T. (2011, November). Towards media and information literacy indicators. In Background document of the UNESCO Expert Meeting (Bangkok, Thailand, 4-6 November 2010).
  34. Palouš, R. (2008). Heretická škola: o filosofii výchovy ve světověku a Patočkově pedagogice čili filipika proti upadlé škole. Oikoymenh.
  35. Rogers, E. M., & Shoemaker, F. F. (1971). Communication of Innovations; A Cross-Cultural Approach.
  36. Serap Kurbanoglu, S. (2003). Self-efficacy: a concept closely linked to information literacy and lifelong learning. Journal of Documentation, 59(6), 635-646. Přejít k původnímu zdroji...
  37. Shapiro, J. J., & Hughes, S. K. (1996). Information literacy as a liberal art?. Educom review, 31, 31-35.
  38. Sokol, J. (2002). Filosofická antropologie: člověk jako osoba. Portál.
  39. VUP (2007). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
  40. Vybíral, Z. (2009). Psychologie komunikace. Portál.
  41. Winch, C. (2006). Education, autonomy and critical thinking.
  42. Zerlang, J. (2017). GDPR: a milestone in convergence for cyber-security and compliance. Network Security, 2017(6), 8-11. Přejít k původnímu zdroji...
  43. Zlatuška, J. (1998). Informační společnost. Zpravodaj ÚVT MU, 8(4), 1-6.