Journal of Technology and Information Education 2019, 11(2) | DOI: 10.5507/jtie.2019.010
POJETÍ INFORMAČNÍ GRAMOTNOSTI V ŠVP: ANALÝZA KURIKULA TŘÍ VYBRANÝCH STŘEDNÍCH ŠKOL
- Masarykova univerzita, Česká republika
Kvalitativní empirická studie se zaměřuje na roli informační gramotnosti v kurikulu tří vybraných škol – gymnázia, zdravotnické školy s oborem praktická sestra a knihovnické střední školy. Využívá přitom dokumentovou analýzu tří školních vzdělávacích programů. Cílem článku je uchopení tématu informační gramotnosti ve zmíněných školách a sledování jeho předmětových, ale i průřezových přesahů. Nabízí pohled nikoli na to, jak je informační gramotnost učena, ale na její kurikulární uchopení ve školních vzdělávacích programech. Z analýzy se podařilo provést jak základní diskusi didaktickou, tak také sledovat hlavní témata nebo zajímavé aspekty, které s rozvoje informační gramotnosti souvisejí – její vztah s mediální gramotností, s kritickým myšlením, s kompetencemi k učení nebo snahu využít ji pro větší vazbu mezi vzdělávacím obsahem a okolním světem.
Klíčová slova: Informatika, informační gramotnost, práce s informacemi, mediální gramotnost, didaktika, kompetence
Vloženo: 14. srpen 2019; Přijato: 7. listopad 2019; Zveřejněno online: 18. listopad 2019; Zveřejněno: 1. leden 2020 Zobrazit citaci
Reference
- Albrecht, J. P. (2016). How the GDPR will change the world. Eur. Data Prot. L. Rev., 2, 287.
Přejít k původnímu zdroji...
- Allen, F. R., Mullins, J. L., & Hufford, J. R. (2007). Top ten assumptions for the future of academic libraries and librarians: A report from the ACRL research committee.
Přejít k původnímu zdroji...
- American Library Association. (2000). Information literacy competency standards for higher education.
Přejít k původnímu zdroji...
- Andretta, S. (2005). Information literacy: A practitioner's guide. Elsevier.
Přejít k původnímu zdroji...
- Association of College, Research Libraries, & American Library Association. (2000). Information literacy competency standards for higher education. ACRL.
- Bainton, T. (2001). Information Literacy and Academic Libraries: The SCONUL Approach (UK/Ireland).
- Brdička, B. (2014) Specifikace informační gramotnosti NIQES. Metodický portál RVP.cz. Dostupné z: https://spomocnik.rvp.cz/clanek/19361/SPECIFIKACE-INFORMACNI-GRAMOTNOSTI-NIQES.html
- Bruce, C. (1997). The seven faces of information literacy (p. 110). Adelaide: Auslib Press.
- Candy, P. C. (2004). Linking thinking: Self-directed learning in the digital age. Canberra,, Australia: Department of Education, Science and Training.
- Carretero, S., Vuorikari, R., & Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use (No. JRC106281). Joint Research Centre (Seville site).
- Česká školní inspekce. (2018) Rozvoj informační gramotnosti na základních a středních školách ve školním roce 2016/2017. Dostupné z: https://www.csicr.cz/getattachment/09b94780-4fce-4acc-9fd1-178ab4c5eefd/TZ-Rozvoj-informacni-gramotnosti-2016-2017.pdf
- Česká školní inspekce. (nezjištěno) Rozvoj informační gramotnosti. Dostupné z: https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Ostatn%c3%ad/Soubor_indikatoru_dosazene_urovne_IG.pdf
- Eisenberg, M. B., Lowe, C. A., & Spitzer, K. L. (2004). Information literacy: Essential skills for the information age. Greenwood Publishing Group, 88 Post Road West, Westport, CT 06825.
- Eisenberg, M., & Berkowitz, B. (2001). A Big6 skills overview. Retrieved April, 26, 2008.
- Elmborg, J. (2006). Critical information literacy: Implications for instructional practice. The journal of academic librarianship, 32(2), 192-199.
Přejít k původnímu zdroji...
- Foucault, M. (1993). Dějiny šílenství v době osvícenství: Hledání historických kořenů pojmu duševní choroby. Lidové noviny.
- Friese, S. (2019). Qualitative data analysis with ATLAS. ti. SAGE Publications Limited.
- Gregor, M., & Vejvodová, P. Zvol si info. 2018. Nejlepší kniha o fakenews, dezinformacích a manipulacích.
- Grizzle, A., Moore, P., Dezuanni, M., Asthana, S., Wilson, C., Banda, F., & Onumah, C. (2014). Media and information literacy: policy and strategy guidelines. Unesco.
- Grolnick, W. S., & Ryan, R. M. (1987). Autonomy in children's learning: an experimental and individual difference investigation. Journal of personality and social psychology, 52(5), 890.
Přejít k původnímu zdroji...
- Halpern, D. F. (1999). Teaching for critical thinking: Helping college students develop the skills and dispositions of a critical thinker. New directions for teaching and learning, 1999(80), 69-74.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hepworth, M. (1999). A Study of Undergraduate Information Literacy and Skills: The Inclusion of Information Literacy and Skills in the Undergraduate Curriculum.
- Kirk, A. (2016). Data visualisation: a handbook for data driven design. Sage.
- Kocurová, M. (2017). Individualizace jako těžiště vztahu pedagogiky a speciální pedagogiky. Pedagogická orientace, 12(3), 25-39.
- Kotásek, J. (2002). Modely školy budoucnosti. Učitelské listy, 13-17.
- Kratochvílová, J. & Havel, J. (2012) Individualizace a diferenciace ve výuce jako základní podmínka pro strategie podporující inkluzi. In: Ježková, V.. Kvalita ve vzdělávání.
- 358-370.
- Lau, J. (2013). Conceptual relationship of information literacy and media literacy. Conceptual Relationship of Information Literacy and Media Literacy in Knowledge Societies, 76.
- Le Goff, (1991). Kultura středověké Evropy (pp. 317-318). Odeon.
- Lloyd, A. (2003). Information literacy: the meta-competency of the knowledge economy? An exploratory paper. Journal of Librarianship and information Science, 35(2), 87-92.
Přejít k původnímu zdroji...
- Maňák, J., Janík, T., & Švec, V. (2008). Kurikulum v současné škole. Masarykova univerzita.
- Maňák, J., Janík, T., Knecht, P & Němec, J. (2010). Proměny kurikula současné školy: vize a realita. Orbis scholae, 4(3).
- Moeller, S., Joseph, A., Lau, J., & Carbo, T. (2011, November). Towards media and information literacy indicators. In Background document of the UNESCO Expert Meeting (Bangkok, Thailand, 4-6 November 2010).
- Palouš, R. (2008). Heretická škola: o filosofii výchovy ve světověku a Patočkově pedagogice čili filipika proti upadlé škole. Oikoymenh.
- Rogers, E. M., & Shoemaker, F. F. (1971). Communication of Innovations; A Cross-Cultural Approach.
- Serap Kurbanoglu, S. (2003). Self-efficacy: a concept closely linked to information literacy and lifelong learning. Journal of Documentation, 59(6), 635-646.
Přejít k původnímu zdroji...
- Shapiro, J. J., & Hughes, S. K. (1996). Information literacy as a liberal art?. Educom review, 31, 31-35.
- Sokol, J. (2002). Filosofická antropologie: člověk jako osoba. Portál.
- VUP (2007). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
- Vybíral, Z. (2009). Psychologie komunikace. Portál.
- Winch, C. (2006). Education, autonomy and critical thinking.
- Zerlang, J. (2017). GDPR: a milestone in convergence for cyber-security and compliance. Network Security, 2017(6), 8-11.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zlatuška, J. (1998). Informační společnost. Zpravodaj ÚVT MU, 8(4), 1-6.