Journal of Technology and Information Education 2019, 11(2) | DOI: 10.5507/jtie.2020.001

CREATIVE TECHNICAL ACTIVITIES AND PUPILS CREATIVITY IN THE CONTEXT OF GENDER

Pavlína ČÁSTKOVÁ, Jiří DOSTÁL, Jiří KROPÁČ, Miroslav JANU
Univerzita Palackého v Olomouci, Česká republika

The article deals with the issue of technical creativity and related activities of primary school pupils. The aim is to present the theoretical foundations of technical creativity of primary school pupils and, subsequently, present partial results of the pilot mapping of teachers' approaches to the implementation of creative technical activities in the context of gender. With respect to the planned curriculum changes and the creation of a new concept of an appropriate educational content of technical education, we tried to find out if and how teachers operate with individual preferences of pupils according to their gender. Eventually, applying a research probe, we identified the most important factors influencing the pupil's interest.

Keywords: technical education, creativity, technical creativity, gender

Prepublished online: January 21, 2020; Published: January 1, 2020  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
ČÁSTKOVÁ, P., DOSTÁL, J., KROPÁČ, J., & JANU, M. (2019). CREATIVE TECHNICAL ACTIVITIES AND PUPILS CREATIVITY IN THE CONTEXT OF GENDER. Journal of Technology and Information Education11(2), . doi: 10.5507/jtie.2020.001
Download citation

References

  1. Bakalář, E., & Erazím, P. (1986). Kapitoly z psychologie tvořivosti. Plzeň: Dům techniky
  2. Bean, R. (1995). Jak rozvíjet tvořivost dítěte. Praha: Portál.
  3. Čáp. J. & Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
  4. Částková, P. & Dostál, (2019). J. Technical creativity of Pupils in the gender context., ICERI2019 Proceedings, pp. 331-336. Go to original source...
  5. Dostál, J. (2019). Význam začleňování učiva o technice a praktických činnostech do kurikula základních škol. Pedagogika, roč. 69, č. 2, s. 185-198. Go to original source...
  6. Dostál, D., & Plháková, A. (2014). Soudobé teorie a výzkum tvořivosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  7. Fichnová, K. & Szobiová, E. (2007). Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí. Praha: Portál.
  8. Hartl, P. & Hartlová, H. (2000). Psychologický slovník. Praha: Portál.
  9. Hlavsa, J. (1986). Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha: SPN.
  10. Hlavsa, J. (1981). Psychologické problémy výchovy k tvořivosti. Praha: SPN.
  11. Hlavsa, J. (1985). Psychologické základy teorie tvorby. Praha: Academia.
  12. Hlavsa, J., Jurčová, M. (1978). Psychologické metódy zisťovania tvorivosti. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy.
  13. Honzíková, J. (2004). Vývoj úrovně tvořivých schopností dětí mladšího školního věku. E-pedagogium [online], I, článek 03 [cit. 8. 5. 2007]. Dostupný z WWW: <http://epedagog.upol.cz/eped1.2004/clanek03.pdf>.
  14. Chráska, M., & Kočvarová, I. (2015). Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
  15. Chadt, K., Kouřil, L., & Pechová, J. (2009). Art of creativity aneb kreativita jako klíčová kompetence v době změn. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha.
  16. Kimmel, M.S. (2000). The gender society. Oxford: Oxford University Press. Go to original source...
  17. Kováč, T., & Keklak R. (2003). Tvorivosť učiteľa a jeho vplyv na tvorivú klímu ve triede. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, roč. 38, s. 313-330.
  18. Lepistö, J., & Lindfors, E. (2015). From Gender-segregated Subjects to Multi-material Craft. FORMakademisk. Vol.8, Nr., Art 4, 1-20. Go to original source...
  19. Maňák, J. (2001). Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno: Paido.
  20. Mikuláštík, M. (2010). Tvořivost a inovace v práci manažera. Praha: Grada.
  21. Nakonečný, M. (1995). Lexikon psychologie. Praha: Vodnář.
  22. Olafsson, B., & Thorsteinsson, G. (2010). Examining Design and Craft Education in Iceland. FORMakademisk. Vol.3 Nr. 2, s. 39-50. Go to original source...
  23. Pavlíková, E. (2004). Tvořivost jedenáctiletých dětí - souvislosti s inteligencí, zájmy a sociálním prostředím. In Smékal, V., Lacinová, L., Kukla, L. Dítě na prahu dospívání. Brno: Barrister & Principal, s. 89-99.
  24. Průcha, J. (2002). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
  25. Smětáčková, I. (2016). Genderové představy a vztahy: sociální a kognitivní aspekty vývoje maskulinity a femininity v průběhu základní školy. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
  26. Szobiová, E. (2016). Tvorivosť - poznávanie tajomstiev. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk.
  27. Urban, K., K., Jellen, H., G., & Kováč, T. (2003). Urbanův figurální test tvořivého myšlení (TSD-Z): Příručka. (L. Šilerová, Trans.). Brno: Psychodiagnostika s. r. o.
  28. Zelina, M., & Jaššová, E. (1984). Tvorivosť - piata dimenzia. Bratislava: Smena.
  29. Zelina, M., & Zelinová, M. (1990). Rozvoj tvorivosti detí a mládeže. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelství.