JTIE 2016, 8(2):117-133 | 10.5507/jtie.2016.031

KEY RESPONSIBILITIES IN THE PROCESS OF PUPILS' INDEPENDENT WORK IN THE SUBJECT OF TECHNOLOGY

Jaroslav ŠOLTÉS
Prešovská Univerzita, FHPV v Prešove, Slovenská republika

The aim of the presented study is to present one of the essential competences of pupil, and that is the creation of selected key competencies. Selected competencies in the subject Technology comprises of capabilities of pupil that enable them to clarify the natural laws, use and operate modern technical resources, and to master technical knowledge. The basis for successful teaching is to create conditions for the development of competencies and possible application of different kinds of independent and creative activities in the classroom. In the realization of research in our workplace, we have investigated those competencies, which carry distinctive features of activities that achieve very good performances of pupils in the technical field.

Keywords: pupil, key competencies, research on selected key competencies, interactive teaching

Received: August 21, 2016; Accepted: October 17, 2016; Prepublished online: October 21, 2016; Published: October 27, 2016

Download citation

References

  1. Bagalová, Ľ. (2005). Kľúčové kompetencie - nové možnosti vo výchove a vzdelávaní. In: Pedagogické spektrum, č. 5-6, 62 -74 s. ISSN 1335-5589.
  2. Belz, H., & Siegrist, M. (2001). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: Východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 376 s. ISBN 80-7178-479-6.
  3. Blaško, M. (2013). Úvod do modernej didaktiky. Dostupné z: http://web.tuke.sk/kip/download/vuc21.pdf.
  4. Čačka, O. (1997). Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. Brno: MU. ISBN 80-85765-70-5.
  5. Ďuriš, M., J., & Pavelka, J (Eds.) (2015). Implementácia interaktívnej tabule vo výučbe techniky, fyziky a matematiky v základnej škole. Vydavateľstvo PU, Grafotlač Prešov, 2015, s. 336, 1. vyd. ISBN 978-80-555-1425-3. EAN 9788055514253.
  6. Ferencová, J., & Šuťáková, V. (2011). Metódy rozvoja učebných kompetencií žiakov (k celoživotnému učeniu sa) v školskej edukácii. In: Didaktika, roč. 2, 149 č. 4, 6-13 s. ISSN 1338-2845
  7. Gavora, Peter & kol. (2010). Elektronická učebnica pedagogického výskumu. [online]. Bratislava, Univerzita Komenského. Dostupné na: http://www.emetodologia.fedu.uniba.sk/ ISBN 978-80-223-2951-4.
  8. Horká, H. (2000). Výchova pro 21. Století. Koncepce globální výchovy v podmínkach české školy. Brno: Paido. ISBN 80-85931-85-0. (Zdroj: Goleman 1999).
  9. Hrmo, R., & Turek, I. (2003). Kľúčové kompetencie I. 1. vyd., Bratislava: Slovenská technická univerzita. ISBN 80-227-1881-5. Hyland, T. (1995). Competence, Knowledge and Education. In: Journal of Philosophy of Education. roč. 27, č. 1, s. 57-68.
  10. Kubeš, M., & Pillerová, D., & Kurnický, R. (2004). Manažerské kompetence - Způsobilosti výjimečných manažerů. Praha: Grada publishing. ISBN 80-274-0698-9.
  11. Klippert, H. (2013). Nápadník aktivit pro trénink komunikace a komunikačních kompetencí. Brno: Edika. ISBN 978-80-266-0126-5.
  12. Ministerstvo školstva slovenskej republiky. (2002). Milénium, národný program výchovy a vzdelávania v slovenskej republike na najbližších 15 až 20 rokov. Bratislava: IRIS. ISBN 8089018-36-X.
  13. Kirsti, A-M. (2011). Mapping Digital Competence: Towards a Conceptual Understanding Luxembourg: Publications Office of the European Union European Union
  14. Obdržálek, Z. et al. (2003). Didaktika pre študentov učiteľstva základnej školy. Bratislava: UK. ISBN 80-223-1772-1.
  15. Obdržálek, Z., & Horváthová, K. et al. (2004). Organizácia a manažment školstva. Terminologický výkladový slovník. Bratislava: SPN. ISBN 80-10-00022-1.
  16. Pavelka, J., & Kozík, T. (Eds.) (2015). Interaktívne prostredie a kľúčové kompetencie. Vedecká monografia. Prešov: PU, ISBN 978-80-555-1424-6
  17. Perrenoud, P. (2000). Construire des compétences dès l'école. In: Pratiques et enjeux pédagogiques. 3. vyd., Paříž: ESF
  18. Petlák, E. (1997). Všeobecná didaktika. Bratislava: Iris. ISBN 80-88778-49-2
  19. Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2008). Pedagogický slovník. 4. aktualiz. vyd., Praha: Portal. ISBN 978-80-7367-416-8
  20. Průcha, J. (2010). Interkulturní komunikace. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3069-1.
  21. Romainville, M. (1996). L'irrésistible ascension du terme compétence en éducation. In: Enjeux. 37/38, vydanie marec/jún 1996
  22. Sundberg, N. D. et al. (1978). Towards assessments of personal competence and incompetence in life situations. In: Annual Review of Psychology. vyd. 29, s. 179 - 221.
  23. Švec, V. (1998). Klíčové dovednosti ve vyučováni a vycviku. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-1937-9. s.181).
  24. Turek, I. (2002). Kľúčové kompetencie žiakov. In: Pedagogické rozhľady. č. 2, s. 3-7. ISSN 1335-0404.
  25. Turek, I. (2003). Kľúčové kompetencie. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum. 40 s. ISBN 80-8052-174-3.
  26. Turek, I. (2008). Didaktika. Bratislava: Iura Edition, s. 53. ISBN 978-80-8078-198-9
  27. Veteška, J., & Tureckiová, M. (2008). Kompetence ve vzdělání. Praha: Grada. ISBN 978-80247-1770-8.
  28. Walterová, E. et al. (2004). Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. 1. a 2. diel. Brno: Paido. ISBN 80-7315-083-2.
  29. Statpedu (2016). Kompetencie. Dostupné na: http://www.statpedu.sk/Projekty/PISA/Pisa_mat_gram_sprava.pdfjjhgh