Journal of Technology and Information Education 2016, 8(1):5-16 | DOI: 10.5507/jtie.2016.003
DIDAKTIKA ODBORNÝCH TECHNICKÝCH PŘEDMĚTŮ NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH – VÝVOJ, STAV A PERSPEKTIVY
- Masarykova Univerzita, Pedagogická fakulta, Brno
Záměrem předložené přehledové studie je nastínit vznik a historický vývoj oborové didaktiky technických předmětů na středních školách, dále potom analyzovat její současný stav a naznačit možnosti jejího dalšího vývoje. S ohledem na rozsah dané problematiky je pozornost zaměřena na klíčové momenty, které charakterizují hlavní tendence vývoje této oborové didaktiky s důrazem na význam vědeckovýzkumné činnosti v této oblasti. Prezentována jsou i vybraná výzkumná zjištění k problematice výukových metod a technické tvořivosti žáků v odborných technických předmětech na středních školách.
Klíčová slova: Oborová didaktika, didaktika technických předmětů, inženýrská pedagogika, historický vývoj didaktiky technických předmětů, současný stav, vědeckovýzkumná činnost v didaktice odborných technických předmětů
Vloženo: 12. leden 2016; Přijato: 12. leden 2016; Zveřejněno online: 12. leden 2016; Zveřejněno: 8. duben 2016 Zobrazit citaci
Reference
- Amabile, T. M. (1989). Growing up creative: Nurturing a lifetime of kreativity. New York, Crown. In: Lokšová, I., Lokša J. Tvořivé vyučování. Praha: Grada Publishing, 2003.
- Bajtoš, J., & Pavelka, J. (1999). Základy didaktiky technickej výroby. 1. vyd. Prešov: Prešovská univerzita.
- Čadílek, M., & Loveček, A. (2005). Didaktika odborných předmětů. Brno: Akademické nakladatelství CERM.
- Děcký, J. (2013). Pedagogická praxe 1. Brno: PdF MU.
- Drahovzal, J., Kilián, O., & Kohoutek, R. (1997) Didaktika odborných předmětů. Brno: Paido.
- Friedmann, Z. (1993). Didaktika technické výchovy, 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 50 s.
- Friedmann, Z., Pecina, P. (2013). Didaktika odborných předmětů technického charakteru. Brno: PdF MU.
- Hrabalová, E. (2011). Problematika využití komplexních metod ve výuce odborných předmětů. Diplomová práce, Brno: MU. Vedoucí práce Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
- Kilián, O. (2008). Základní otázky oborových didaktik. In" Podpora rozvoje oborových a předmětových didaktik v odborném vzdělávání." Praha: NUOV. s. 9- 18.
- Kropáč, J., Kubíček, Z., & Hajda, V. (1996). Didaktika technických předmětů vybrané kapitoly. Olomouc: UP.
- Kropáč, J. (Eds.). Vybrané kapitoly z didaktiky technických předmětů. Olomouc: UP. 2004.
- Linkeschová, D. (2012). Úvod do moderní inženýrské pedagogiky. Brno: MU.
- Melezinek, A. (1994). Inženýrská pedagogika. Praha: ediční středisko ČVUT.
- Mošna, F.(1992). Didaktika technické výchovy. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 297 s.
- Mošna, F., & Rádl, Z. (1996) Problémové vyučování a učení v odborném školství. Praha: Pedagogická fakulta UK.
- Meyer, H. (2000). Unterrichtsmethoden I, II. Frankfurt am Main: Cornelsen Verlag Scriptor.
- Nezvalová, N. (2011). Didaktika fyziky v České republice: trendy, výzvy a perspektivy. In" Pedagogická orientace", roč. 21, č. 2, s. 171 - 192.
- Novotný, J., & Zukerstein, J. (2007). Rozvoj technicky orientované tvořivosti pomocí projektových metod. In: XXV. Mezinárodní kolokvium o řízení osvojovacího procesu zaměřené k aktuálním problémům vědy, výchovy, vzdělávání a rozvoje tvůrčího myšlení. Brno: Univerzita obrany.
- Ouroda, K. (2013). Inženýrská pedagogika. Nové Město nad Metují: KNOPP.
- Průcha, J. (1978). Teoretická východiska a zásady tvorby základních pedagogických dokumentů. Praha: Výzkumný ústav odborného školství.
- Pecina, P. (2012). Didaktika praktického vyučování pro technické obory - 1. díl
- Výuková opora. Brno: PdF MU.
- Pecina, P., & Sládek, P. (2013). Pojetí a struktura didaktiky technických odborných předmětů pro střední odborné školy. In. Břehovský, J., Novotný, J. Zukerstein, J. Strategie technického vzdělávání v reflexi doby 2013. 1. Vyd. Ústí nad Labem :UJEP v Ústí nad Labem. s. 131 - 141, 10 s.
- Pecina, P. (2013). Projektování a příprava výuky v odborném technickém vzdělávání na středních školách. Brno: PdF MU.
- Pecina, P. (2014). Didaktika odborných předmětů (úvod do oborových didaktik, didaktika odborných předmětů) pro magisterské studium učitelství odborných předmětů. Výuková opora. Brno: PdF MU.
- Pecina, P., & Svoboda, I. (2015). Aspekty učení v didaktice odborných předmětů a praktického vyučování v kontextu výukových metod. In. Lifelong Learning - Celoživotní vzdělávání, Brno: Mendelova univerzita v Brně, roč. 5/2015, č. 2, s. 172-200.
Přejít k původnímu zdroji...
- Píšová, M. (2011). Didaktika cizích jazyků: otázky identity In" Pedagogická orientace", roč. 21, č. 2, s. 142 - 155.
- Scigiel, M. (1986). Didaktika technické výchovy. 1. vyd. Brno: Univerzita J. E. Purkyně.
- Souček, P. (2015). Problematika využívání aktivizujících metod ve výuce odborných předmětů v oboru podlahář. Diplomová práce. Brno: MU. Vedoucí práce Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
- Stuchlíková, I., & Janík, T. (Eds.) (2015). Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: MU.
Přejít k původnímu zdroji...
- Trna, J. (2005). Nastává éra mezioborových didaktik? Pedagogická orientace, Brno: Konvoj, roč. 2005, č. 1, s. 89-97.
- Tučková, R. (2011). Rozvoj tvořivosti žáků ve výuce odborných předmětů. Diplomová práce. Brno: MU. Vedoucí práce Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
- Turek, I. (1990) Didaktika technických predmetov. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladaťelstvo.
- Kolektiv autorů (2001). Technická tvořivost a výuka pracovních činností ve školách: sborník příspěvků z odborného semináře. Brno: CERM.
- Vlášek, K. (1976). Systémy odborného výcviku. Praha: Výzkumný ústav odborného školství.
- Vlášek, K., & Průcha, J. (1978). Obecný model průběhu osvojování pracovních činností v odborném výcviku. Praha: Výzkumný ústav odborného školství.
- Wassserburger, J. (2010). Aktivizující výukové metody v ekonomických a odborných předmětech stavebních oborů. Diplomová práce. Brno: MU. Vedoucí práce Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
- Stálá pracovní skupina AK pro oborové didaktiky. (2015). Retrieved from: http://www.akreditacnikomise.cz/cs/oborove-didaktiky.html
- JTIE - Journal of Technology and Information Education. (2015). Retrieved from: http://jtie.upol.cz/
- Národní ústav vzdělávání. (2015). Retrieved from: http://www.nuv.cz/
- Učitelské noviny. (2015). Retrieved from: http://www.ucitelskenoviny.cz
- Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity. (2015). Retrieved from: www.ped.muni.cz