Journal of Technology and Information Education 2016, 8(1):5-16 | DOI: 10.5507/jtie.2016.003

DIDAKTIKA ODBORNÝCH TECHNICKÝCH PŘEDMĚTŮ NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH – VÝVOJ, STAV A PERSPEKTIVY

Pavel PECINA, Petr SLÁDEK
Masarykova Univerzita, Pedagogická fakulta, Brno

Záměrem předložené přehledové studie je nastínit vznik a historický vývoj oborové didaktiky technických předmětů na středních školách, dále potom analyzovat její současný stav a naznačit možnosti jejího dalšího vývoje. S ohledem na rozsah dané problematiky je pozornost zaměřena na klíčové momenty, které charakterizují hlavní tendence vývoje této oborové didaktiky s důrazem na význam vědeckovýzkumné činnosti v této oblasti. Prezentována jsou i vybraná výzkumná zjištění k problematice výukových metod a technické tvořivosti žáků v odborných technických předmětech na středních školách.

Klíčová slova: Oborová didaktika, didaktika technických předmětů, inženýrská pedagogika, historický vývoj didaktiky technických předmětů, současný stav, vědeckovýzkumná činnost v didaktice odborných technických předmětů

Vloženo: 12. leden 2016; Přijato: 12. leden 2016; Zveřejněno online: 12. leden 2016; Zveřejněno: 8. duben 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
PECINA, P., & SLÁDEK, P. (2016). DIDAKTIKA ODBORNÝCH TECHNICKÝCH PŘEDMĚTŮ NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH – VÝVOJ, STAV A PERSPEKTIVY. Journal of Technology and Information Education8(1), 5-16. doi: 10.5507/jtie.2016.003
Stáhnout citaci

Reference

  1. Amabile, T. M. (1989). Growing up creative: Nurturing a lifetime of kreativity. New York, Crown. In: Lokšová, I., Lokša J. Tvořivé vyučování. Praha: Grada Publishing, 2003.
  2. Bajtoš, J., & Pavelka, J. (1999). Základy didaktiky technickej výroby. 1. vyd. Prešov: Prešovská univerzita.
  3. Čadílek, M., & Loveček, A. (2005). Didaktika odborných předmětů. Brno: Akademické nakladatelství CERM.
  4. Děcký, J. (2013). Pedagogická praxe 1. Brno: PdF MU.
  5. Drahovzal, J., Kilián, O., & Kohoutek, R. (1997) Didaktika odborných předmětů. Brno: Paido.
  6. Friedmann, Z. (1993). Didaktika technické výchovy, 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1993, 50 s.
  7. Friedmann, Z., Pecina, P. (2013). Didaktika odborných předmětů technického charakteru. Brno: PdF MU.
  8. Hrabalová, E. (2011). Problematika využití komplexních metod ve výuce odborných předmětů. Diplomová práce, Brno: MU. Vedoucí práce Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
  9. Kilián, O. (2008). Základní otázky oborových didaktik. In" Podpora rozvoje oborových a předmětových didaktik v odborném vzdělávání." Praha: NUOV. s. 9- 18.
  10. Kropáč, J., Kubíček, Z., & Hajda, V. (1996). Didaktika technických předmětů vybrané kapitoly. Olomouc: UP.
  11. Kropáč, J. (Eds.). Vybrané kapitoly z didaktiky technických předmětů. Olomouc: UP. 2004.
  12. Linkeschová, D. (2012). Úvod do moderní inženýrské pedagogiky. Brno: MU.
  13. Melezinek, A. (1994). Inženýrská pedagogika. Praha: ediční středisko ČVUT.
  14. Mošna, F.(1992). Didaktika technické výchovy. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, 297 s.
  15. Mošna, F., & Rádl, Z. (1996) Problémové vyučování a učení v odborném školství. Praha: Pedagogická fakulta UK.
  16. Meyer, H. (2000). Unterrichtsmethoden I, II. Frankfurt am Main: Cornelsen Verlag Scriptor.
  17. Nezvalová, N. (2011). Didaktika fyziky v České republice: trendy, výzvy a perspektivy. In" Pedagogická orientace", roč. 21, č. 2, s. 171 - 192.
  18. Novotný, J., & Zukerstein, J. (2007). Rozvoj technicky orientované tvořivosti pomocí projektových metod. In: XXV. Mezinárodní kolokvium o řízení osvojovacího procesu zaměřené k aktuálním problémům vědy, výchovy, vzdělávání a rozvoje tvůrčího myšlení. Brno: Univerzita obrany.
  19. Ouroda, K. (2013). Inženýrská pedagogika. Nové Město nad Metují: KNOPP.
  20. Průcha, J. (1978). Teoretická východiska a zásady tvorby základních pedagogických dokumentů. Praha: Výzkumný ústav odborného školství.
  21. Pecina, P. (2012). Didaktika praktického vyučování pro technické obory - 1. díl
  22. Výuková opora. Brno: PdF MU.
  23. Pecina, P., & Sládek, P. (2013). Pojetí a struktura didaktiky technických odborných předmětů pro střední odborné školy. In. Břehovský, J., Novotný, J. Zukerstein, J. Strategie technického vzdělávání v reflexi doby 2013. 1. Vyd. Ústí nad Labem :UJEP v Ústí nad Labem. s. 131 - 141, 10 s.
  24. Pecina, P. (2013). Projektování a příprava výuky v odborném technickém vzdělávání na středních školách. Brno: PdF MU.
  25. Pecina, P. (2014). Didaktika odborných předmětů (úvod do oborových didaktik, didaktika odborných předmětů) pro magisterské studium učitelství odborných předmětů. Výuková opora. Brno: PdF MU.
  26. Pecina, P., & Svoboda, I. (2015). Aspekty učení v didaktice odborných předmětů a praktického vyučování v kontextu výukových metod. In. Lifelong Learning - Celoživotní vzdělávání, Brno: Mendelova univerzita v Brně, roč. 5/2015, č. 2, s. 172-200. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Píšová, M. (2011). Didaktika cizích jazyků: otázky identity In" Pedagogická orientace", roč. 21, č. 2, s. 142 - 155.
  28. Scigiel, M. (1986). Didaktika technické výchovy. 1. vyd. Brno: Univerzita J. E. Purkyně.
  29. Souček, P. (2015). Problematika využívání aktivizujících metod ve výuce odborných předmětů v oboru podlahář. Diplomová práce. Brno: MU. Vedoucí práce Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
  30. Stuchlíková, I., & Janík, T. (Eds.) (2015). Oborové didaktiky: vývoj - stav - perspektivy. Brno: MU. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Trna, J. (2005). Nastává éra mezioborových didaktik? Pedagogická orientace, Brno: Konvoj, roč. 2005, č. 1, s. 89-97.
  32. Tučková, R. (2011). Rozvoj tvořivosti žáků ve výuce odborných předmětů. Diplomová práce. Brno: MU. Vedoucí práce Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
  33. Turek, I. (1990) Didaktika technických predmetov. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladaťelstvo.
  34. Kolektiv autorů (2001). Technická tvořivost a výuka pracovních činností ve školách: sborník příspěvků z odborného semináře. Brno: CERM.
  35. Vlášek, K. (1976). Systémy odborného výcviku. Praha: Výzkumný ústav odborného školství.
  36. Vlášek, K., & Průcha, J. (1978). Obecný model průběhu osvojování pracovních činností v odborném výcviku. Praha: Výzkumný ústav odborného školství.
  37. Wassserburger, J. (2010). Aktivizující výukové metody v ekonomických a odborných předmětech stavebních oborů. Diplomová práce. Brno: MU. Vedoucí práce Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
  38. Stálá pracovní skupina AK pro oborové didaktiky. (2015). Retrieved from: http://www.akreditacnikomise.cz/cs/oborove-didaktiky.html
  39. JTIE - Journal of Technology and Information Education. (2015). Retrieved from: http://jtie.upol.cz/
  40. Národní ústav vzdělávání. (2015). Retrieved from: http://www.nuv.cz/
  41. Učitelské noviny. (2015). Retrieved from: http://www.ucitelskenoviny.cz
  42. Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity. (2015). Retrieved from: www.ped.muni.cz