JTIE 2011, 3(2):40-43 | 10.5507/jtie.2011.024

COMPETENCES OF TEACHERS AND STUDENTS IN ICT

Danka LUKÁČOVÁ
Katedra techniky a informačných technológií, Pedagogická fakulty UKF, Dražovská 4, 949 74 Nitra, SR

Improving the quality of education in universities is possible only if we know the contents of educational curricula, which are confronted with a real Graduate. Investigators KEGA are dealing with the role of the ability of teachers and students to use ICT in practice - as in teacher training, as well as teaching itself. The article presents the results of the research conducted by questionnaire.

Keywords: teacher of technical subjects, undergraduate preparation, questionnaire, information - communication technologies

Published: August 1, 2011

Download citation

References

  1. BÁNESZ, G. Názory učiteľov na využívanie IKT a možnosti ďalšieho vzdelávania. In: Trendy ve vzdělávání. Olomouc: UP, 2011, s. 366, ISBN 978-80-86768-34-2.
  2. ČELLÁROVÁ, L. Profesijné kompetencie začínajúceho majstra odbornej výchovy a ich reflexia. In: Journal of Technology and Information Education. Olomouc: UP, 2/2010, Volume 2, Issue 2, s. 26. ISSN 1803-537X
  3. HORÁČKOVÁ, M. Budoucí učitelé středních odborních škol a jejich sebereflexe u vybraných profesních kompetencí. In: Nové technologie ve vzdělávání. Olomouc: UP, 2011. s. 84. ISBN 978-80-244-2720-1
  4. PETLÁK, E., HUPKOVÁ, M. Sebareflexia a kompetencie v práci učiteľa. Bratislava: Iris, 2004. ISBN 80-89018-77-7.
  5. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 4., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2003
  6. ŠEBO, M. Možnosti využitia videokonferenčných systémov na ZŠ z hľadiska technickej infraštruktúry. In Journal of Technology and Information Education. Olomouc: Univerzita Palackého, roč. 3, č. 1, s. 22 - 25. ISSN 1803-537X
  7. ŠVEC, V. Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy,inspirace. Brno: Paido, 1999. 163 s. ISBN: 80-85931-70-2.
  8. TOMKOVÁ, V. Videokonferenčný systém ako inovačný prvok vo vzdelávaní In: Edukacja - Technika - Informatyka : wybrane problemy edukacji informatycznej i informacyjnej. ISSN 2080-9069, Roč. 3, č. 2 (2011), 2. časť, s. 173178.
  9. VAŠUTOVÁ, J. Být učitelem. Praha : Univerzita Karlova v Prahe, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-325-2