Journal of Technology and Information Education 2020, 12(1):5-18 | DOI: 10.5507/jtie.2020.007

DIVERZIFIKACE STUDENTŮ PODLE PREDIKTORŮ ÚSPĚŠNOSTI V INFORMATICKY ZAMĚŘENÝCH SPOC KURZECH

Michal MRÁZEK, Jaromír BASLER
Univerzita Palackého v Olomouci, Česká republika

Prezentovaný článek popisuje výsledky výzkumu, který byl realizován v rámci implementace SPOC kurzů v předmětech Základy programování, Informační technologie a informatika v univerzitní přípravě budoucích učitelů techniky a informatiky. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaké skupiny studentů lze charakterizovat podle prediktorů úspěšnosti ve SPOC kurzu. Design výzkumu byl stanoven kvantitativními metodami sběru a vyhodnocení dat. Dotazování bylo provedeno pomocí vlastního dotazníku, kterého se účastnilo 44 respondentů. Získaná data byla analyzována pomocí vícerozměrných statistických dat, primárně metodami shlukové analýzy. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že respondenty lze rozdělit podle 11 prediktorů úspěšnosti do dvou charakteristických skupin.

Klíčová slova: vzdělávání učitelů, e-learning, malé soukromé on-line kurzy, prediktory úspěšnosti

Vloženo: 17. září 2019; Revidováno: 22. březen 2020; Přijato: 15. duben 2020; Zveřejněno online: 4. květen 2020; Zveřejněno: 1. červen 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
MRÁZEK, M., & BASLER, J. (2020). DIVERZIFIKACE STUDENTŮ PODLE PREDIKTORŮ ÚSPĚŠNOSTI V INFORMATICKY ZAMĚŘENÝCH SPOC KURZECH. Journal of Technology and Information Education12(1), 5-18. doi: 10.5507/jtie.2020.007
Stáhnout citaci

Reference

  1. Al-Sudani, S. & Palaniappan, R. (2019). Predicting students' final degree classification using an extended profile. Education and Information Technologies. 24. 2357-2369. DOI: 10.1007/s10639-019-09873-8 Přejít k původnímu zdroji...
  2. Boettcher, J. V. (2009). Designing online learning programs. In Rogers, P. I., Berg, G. A., Boettcher, J. V. & kol. Encyclopedia of distance learning, 2 vyd. Hershey, PA: Information Science Reference. DOI: 10.4018/978-1-60566-198-8.ch085 Přejít k původnímu zdroji...
  3. Brace, I. (2018). Questionnaire Design: How to Plan, Structure and Write Survey Material for Effective Market Research, London: Kogan Page.
  4. Coughlan, S. (24. září 2013). Harvard plans to boldly go with 'Spocs'. [vid. 7. Leden 2019]. BBC Business News. Dostupné z: https://www.bbc.com/news/business-24166247
  5. Cyrille, A. C. (2011). Looking for students' personal characteristics predicting study outcome. High Education. 61. 59-75. DOI: 10.1007/s10734-010-9325-7 Přejít k původnímu zdroji...
  6. Delgado Kloos, C., Muňoz-Merino, P.J., Muňoz -Organero, M., Alario-Hoyos, C., Pérez-Sanagustín, M. Parada H.A., Ruiperez, J.A. & Sanz, J.L. (2014). Experiences of Running MOOCs and SPOCs at UC3M. Proc. IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON). DOI:10.1109/EDUCON.2014.6826201 Přejít k původnímu zdroji...
  7. Dvořáková, M., Klisz, M., Neumeister, P., Opletalová, A., Stupková, V. & Techlová, P. (2008). Problematika finančních a jiných zdrojů nejen v sociální sféře. Olomouc: HANEX, 86 s.
  8. Emmons, S. R., Light, R. P. & Borner, K. (2017). MOOC Visual Analytics: Empowering Students, Teachers, Researchers, and Platform Developers of Massively Open Online Courses. Journal of the Association for Information Science and Technology. 68(10), 2350-2363. DOI: 10.1002/asi.23852 Přejít k původnímu zdroji...
  9. Guo, P. (2017). MOOC and SPOC, Which One is Better? EURASIA Journal of Mathematics Science and Technology Education. 13(8), 5961-5967. DOI: 10.12973/eurasia.2017.01044a Přejít k původnímu zdroji...
  10. Helus, Z., Hrabal, V., Kulič, V. & Mareš, J. (1979). Psychologie školní úspěšnosti žáka. Praha: SPN
  11. Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu, Praha: Grada Publishing.
  12. Kaplan, A.M. & Haenlein, M. (2016). Higher education and the digital revolution: About MOOCs, SPOCs, social media, and the Cookie Monster. Business Horizons. 59(4), 441-450. DOI 10.1016/j.bushor.2016.03.008 Přejít k původnímu zdroji...
  13. Kerr, M. S., Rynearson, K. & Kerr, M. C. (2006). Student characteristics for online learning success. Internet and Higher Education. 6. 91-105. DOI: 10.1016/j.iheduc.2006.03.002 Přejít k původnímu zdroji...
  14. Klement, M. (2017). Teorie, styly a strategie učení(se) v e-learningu. Journal of Technology and Information Education. 9(1). 30-42. DOI: 10.5507/jtie.2016.014 Přejít k původnímu zdroji...
  15. Klement, M. & Dostál, J. (2018). Teorie, východiska, principy a roz.voj distančního
  16. vzdělávání realizovaného formou e-learningu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  17. Klement, M., Chráska, M., Dostál, J. & Marešová, H. (2012). E-LEARNING: elektronické studijní opory a jejich hodnocení. Olomouc: GEVAK.
  18. Kurt, S. (18. května 2018). Fully and Partially Online Courses: Definitions. [vid. 15. ledna 2019] Educational Technology. Dostupné z: https://educationaltechnology.net/fully-and-partially-online-courses-definitions/
  19. Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
  20. Muňoz-Merino, P. J., Méndez Rodríguez, E., Kloos, C. D. & Ruipérez-Valiente, J. A. (2017). Design, Implementation and Evaluation of SPOCs at the Universidad Carlos III de Madrid. Journal of Universal Computer Science. 23(2), 167-186.
  21. Oremus, W. (18. září 2013). Forget MOOCs. Slate - Innovation, the Internet, Gadgets, and more. [vid. 8. dubna 2019]. Dostupné z: https://slate.com/technology/2013/09/spocs-small-private-online-classes-may-be-better-than-moocs.html
  22. Ozkan, S. & Koseler, R. (2009). Multi-dimensional evaluation of E-learning systems in the higher education context: An empirical investigation of a computer literacy course. In Proceedings - Frontiers in Education Conference. San Antonio: IEEE. DOI: 10.1109/FIE.2009.5350590 Přejít k původnímu zdroji...
  23. Perger, M. & Takács, I. (2016). Factors Contributing to Students' Academic Success Based on the Students' Opinion at BME Faculty of Economic and Social Sciences. Periodica Polytechnica Social and Management Sciences. 24(2). 119-135. DOI: 10.3311/PPso.8843 Přejít k původnímu zdroji...
  24. Porter, S. (2015). To MOOC or Not to MOOC: How can online learning help to build the future of higher education? Waltham, MA: Chandos publishing.
  25. Průcha, J., Walterová, E. & Mareš, J. (2008). Pedagogický slovník. 4.vyd. Praha: Portál.
  26. Rai, L., Chunrao, D. (2016). Influencing Factors of Success and Failure in MOOC and General Analysis of Learner Behavior. International Journal of Information and Education Technology. 6(4), DOI: 10.7763/IJIET.2016.V6.697 Přejít k původnímu zdroji...
  27. Stříteská, H. (10. ledna 2007). Historie e-learningu v České republice. [vid. 3. ledna 2011]. Dostupné z: http://www.fi.muni.cz/usr/jkucera/pv109/2003p/xstrites.htm.
  28. Uijil, S., Filius, R. & Cate, O. T. (2017). Student Interaction in Small Private Online Courses. Medical Science Educator. 27(2), 237-242. DOI: 10.1007/s40670-017-0380-x Přejít k původnímu zdroji...
  29. Urval, R. P. & kol. (2014). Assessment of learning styles of undergraduate medical students using the VARK questionnaire and the influence of sex and academic performance. Adv Physiol Educ. 38. 216-220. DOI: 10.1152/advan.00024.2014 Přejít k původnímu zdroji...
  30. Vellido, A., Castro, F. & Nebot, Á. (2011). Clustering educational data. In Romero, C. & kol. Handbook of Educational data mining. Boca Raton: CRC Press.
  31. Volery, T. & Lord, D. (2000). Critical success factors in online education. The international Journal of Educational Management. 14(5), 216-223. Přejít k původnímu zdroji...
  32. Zounek, J. a kol. (2016). E-learning: učení (se) s digitálními technologiemi. Praha: Wolters Kluwer.