JTIE 2017, 9(1):109-121

ALGORITMIC AND APPLICATION COMPUTER SKILLS OF SECONDARY SCHOOL GRADUATES

Hana HAVELKOVÁ
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích

The paper is concerned on problem of detecting and comparing output informatics skills of secondary school graduates in the context of inconsistent school educational programs; it mentions the necessity of establishing unified output skills, lists some of testing tools used in schools. The author introduces the Hungarian didactic test which was used for testing current algorithmic and application computer skills of freshmen of tertiary IT studies. The appropriateness of using this test in Czech Republic in order to find out the current status quo is considered.  The author discusses this informatics test, analyses some particular tasks, and reveals the results of the first experimental testing among some IT students of West Bohemia University and South Bohemia University. A group of primary and secondary school teachers took part in the project, too, so students' results are compared not only between these two universities groups, but within groups with respect to students' self-assessments and teachers' prognosis.

Keywords: IT, test, algorithmic skills, application computer skills

Received: March 22, 2016; Accepted: June 15, 2016; Prepublished online: June 20, 2016; Published: February 1, 2017

Download citation

References

  1. Crawley, M. J. (2013). The R book. 2nd ed. Chichester: Wiley.
  2. Csernoch, M, Biró, P., Abari, K., Máth, J. (2015a). Understanding Algorithms in Different Presentations, Acta Didactica Napocensia, 8 (4), 1-12.
  3. Csernoch, M., Biró, P.(2014a). TAaAS test 2014. University of Debrecen.
  4. Biró, P., Csernoch, M., Máth, J., Abari, K. (2015b). Measuring the Level of Algorithmic Skills at the End of Secondary Education in Hungary. Procedia - Social and Behavioral Sciences [Online]. DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.01.553. Dostupné z WWW: <http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S187704281500590X> Go to original source...
  5. Csernoch, M. (2015c). Emailová korespondence s autorem článku ze dne 1. 7. 2015.
  6. Csernoch, M. (2015d). Emailová korespondence s autorem článku ze dne 8. 9. 2015.
  7. Csernoch, M., Biró, P. (2014b). Spreadsheet misconceptions, spreadsheet errors. Oktatáskutatás határon innen és túl. HERA Évkönyvek I., ed. Juhász Erika, Kozma Tamás, Szeged : Belvedere Meridionale, p. 370-395.
  8. Dagdilelis, V., Satratzemi, M, Evangelidis, G. (2004). Introducing Secondary Education Students to Algorithms and Programming. Education and Information Technologies. Heidelberg: Springer International Publishing, s. 159-173.
  9. Hendl, J. (2006). Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. Vyd. 2., opr. Praha: Portál.
  10. Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. Pedagogika.
  11. McCormack, A. (2010). E-skills Manifesto [online]. Brusel:European Schoolnet, 2010. Available from: http://files.eun.org/eskillsweek/manifesto/e-skills_manifesto.pdf
  12. Stuchlíková, I. & Janík, T. et al. (2015). Oborové didaktiky:vývoj - stav - perspektivy. Brno: Masarykova univerzita.
  13. Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2015-2020. (2015). Praha: MŠMT, 2015. Dostupné z WWW: <http://www.msmt.cz/file/35167_1_1/>
  14. Upravený RVPZV se zapracovanými změnami_290313 (2013). Praha: MŠMT. Dostupné z WWW: <http://www.nuv.cz/file/318/>
  15. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia (2007a). Praha: MŠMT. Dostupné z WWW: <http://www.msmt.cz/file/10427_1_1>
  16. RVP pro obor 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání. (2007b). Praha: MŠMT. Dostupné z WWW: <http://zpd.nuov.cz/RVP/ML/RVP 6341M01 Ekonomika a podnikani.pdf>
  17. RVP pro obor 26-41-M/01 Elektrotechnika (2007d). Praha: MŠMT. Dostupné z WWW <http://zpd.nuov.cz/RVP/ML/RVP 2641M01 Elektrotechnika.pdf>
  18. RVP pro obor 23-41-M/01 Strojírenství (2007e). Praha: MŠMT, 2007. Dostupné z WWW: <http://zpd.nuov.cz/RVP/ML/RVP 2341M01 Strojirenstvi.pdf>
  19. ECDL Sylabus Core 5.0 (2010). ECDL Foundation. Dostupné z WWW: http://www.ecdl.cz/sylaby.php