JTIE 2009, 1(2):24-32 | 10.5507/jtie.2009.031

COLOUR IMPORTANCE IN VISUALIZATION OF INFORMATION

Jitka ORAVCOVÁ
Katedra psychológie PF, UMB Banská Bystrica

Colour schemes in visual materials is the factor affecting quality of recipient´s perceptions, cognitive processes and will activities. Understanding psychological effects of colours is relevant when creating selfstudy materials due to their influence on motivation and quality of memorising information.

Keywords: perceiving of colours, psychological meaning of colours, colour in presenting of information, objels

Published: August 1, 2009

Download citation

References

  1. ATKINSON, R. Psychologie. Praha: Portál. 2003. ISBN 80-7178-640-3.
  2. BORBÉLY, L.; Obuch, I. Praktický manuál k používaniu Lűscherovho farebného testu. Nové zámky: AZ Print. 1993. ISBN 80-8872902-5.
  3. DVOŘÁČEK, V. 1990. Lűscherův barvový test. Brno: SPS. 1990.
  4. HARDOŠOVÁ, M.; MALÁ, E. Využitie audio-vizuálnych prvkov pri tvorbe dištančného jazykového kurzu. In: Zborník príspevkov z konferencie E-learn 2003. Ostrava: 2003. s. 175-179.
  5. LÜSCHER, M. The Lűscher Color test. New York: Washington Squer Press. 1969.
  6. VYSEKALOVÁ, J.; KOMÁRKOVÁ, R. Psychologie reklamy. Praha: Grada. 2002. ISBN 80-247-0402-1.