Journal of Technology and Information Education 2025, 17(1):44-57 | DOI: 10.5507/jtie.2025.008
SEBAREFLEXIA DIGITÁLNYCH KOMPETENCIÍ AKO KĽÚČOVÝ NÁSTROJ PROFESIJNÉHO ROZVOJA BUDÚCICH PEDAGÓGOV
- Univerzita Konstantina Filozofa v Nitře, Slovensko
Digitálne kompetencie predstavujú kľúčový prvok profesijného rozvoja budúcich pedagógov v kontexte súčasnej digitalizovanej spoločnosti. Článok sa sa zameriava na problematiku sebapoznania a sebahodnotenia digitálnych kompetencií študentov učiteľských študijných programov. Vychádza z odborných poznatkov o význame sebareflexie v učiteľskej profesii a analyzuje vybrané prístupy k hodnoteniu digitálnych kompetencií. Osobitná pozornosť je venovaná vzťahu medzi vnímanou (predpokladanou) a skutočnou úrovňou digitálnych kompetencií, pričom sa diskutujú aj širšie implikácie pre profesijnú prípravu budúcich učiteľov. V závere štúdia sa zdôrazňuje potreba systematickej podpory digitálnej gramotnosti nielen v rámci vysokoškolského vzdelávania, ale aj v kontinuálnom profesijnom rozvoji učiteľov. Cielené sebahodnotenie, identifikácia nedostatkov a tvorba individualizovaných plánov rozvoja kompetencií sú prezentované ako efektívne stratégie podpory kvality učiteľskej práce v digitálnom prostredí.
Klíčová slova: sebahodnotenie, digitálna kompetencia, príprava budúcich pedagógov.
Vloženo: 14. leden 2025; Revidováno: 30. červenec 2025; Přijato: 14. leden 2025; Zveřejněno: 17. říjen 2025 Zobrazit citaci
Reference
- Alonso-García, S., Victoria-Maldonado, J.J., Martínez Domingo, J.A., & Berral-Ortiz, B. (2024). Analysis of self-perceived digital competences in future educators: A study at the University of Granada. Journal of Technology and Science Education, 14(1), 4-15. https://doi.org/10.3926/jotse.2521
Přejít k původnímu zdroji... - Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action. Englewood Cliffs, NJ: Pren tice Hall.
- Beták, N. (2024). A digitális kompetenciák önértékelése pedagógushallgatók körében. Pannon Digitális Pedagógia (ISSN 2786-2445), 4. évf., 1-2. sz. DOI: doi.org/10.56665/PADIPE.2024.1-2.1Bray, M., Adamson, B., & Mason, M. (2007). Comparative education research : approaches and methods. Hong Kong, China: Comparative Education Research Centre, the University of Hong Kong : Springer.
- Cattaneo, A.A.P., Bonini, L., & Rauseo, M. (2021). The "Digital Facilitator": An Extended Profile to Manage the Digital Transformation of Swiss Vocational Schools. In: Ifenthaler, D., Hofhues, S., Egloffstein, M., Helbig, C. (eds) Digital Transformation of Learning Organizations. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-55878-9_10
Přejít k původnímu zdroji... - Choudhary M. A. (2024). High level of teacher self efficacy: Beneficial or problematic. International Journal of Multidisciplinary Research and Development, Volume 11, Issue 2, 2024, Pages 138-141
- Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2003). Research methods in education. London; New York: RoutledgeFalmer, 446 s. ISBN 9780203224342.
Přejít k původnímu zdroji... - Cosby, A., Fogarty, E.S., & Manning, J. (2023) Digital Literacy and Digital Self-Efficacy of Australian Technology Teachers. Educ. Sci. 2023, 13, 530. https://doi.org/10.3390/ educsci13050530
Přejít k původnímu zdroji... - ECDL Foundation (2016). Perception and reality. Measuring Digital Skills in Europe. Dostupné z: https://eufordigital.eu/library/perception-and-reality-measuring-digital-skills-in-europe/
- Ergül, D. Y., & Taşar, M. F. (2023). Development and validation of the teachers' digital competence scale (TDiCoS). Journal of Learning and Teaching in Digital Age, 8(1), 148-160. https://doi.org/10.53850/joltida.1204358
Přejít k původnímu zdroji... - European Commission: Joint Research Centre, Punie, Y., Pujol Priego, L., Carretero, S., Vuorikari, R., Cabrera, M., Kluzer, S., & O'Keeffe, W. (2018). DigComp into action, get inspired make it happen : a user guide to the European Digital Competence framework, (Y.Punie,editor,S.Carretero,editor,R.Vuorikari,edito) Publications Office. https://data.europa.eu/doi/10.2760/112945
- Hahn, S., Pfeifer, A., & Kunina‑Habenicht, O. (2022). Multiple facets of self‑rated digital competencies of pre‑service teachers: A pilot study on the nomological network, empirical structure, and gender differences. Frontiers in Education, 7. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.999679
Přejít k původnímu zdroji... - Inamorato dos Santos, A., Chinkes, E., Carvalho, M.A.G., Solórzvano Claudia M.V., & Marroni Lilian S. (2023). The digital competence of academics in higher education: is the glass half empty or half full?. Int J Educ Technol High Educ 20, 9 (2023). https://doi.org/10.1186/s41239-022-00376-0
Přejít k původnímu zdroji... - Javorcik, T. (2022). Self-Assesment Of Digital Literacy Skills In Microlearning Course.Proceedings of the 2022 International Conference on Education and New LearningTechnologies, 5642-5647.
Přejít k původnímu zdroji... - Kettley, N. C. (2010). Theory building in educational research. New York: Continuum International Pub. Group, 210 s. ISBN 9781441110084.
- Lodico, M. G., Spaulding, D. T., & K. H. Voegtle. (2006). Methods in educational research : from theory to practice. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
- Moreira, J. A., Nunes, C. S., & Casanova, D. (2023). Digital Competence of Higher Education Teachers at a Distance Learning University in Portugal. Computers, 12(9), 169. https://doi.org/10.3390/computers12090169
Přejít k původnímu zdroji... - Nguyen, L. A. T., & Habók, A. (2024). Tools for assessing teacher digital literacy: a review. Journal of Computers in Education, 11(1), 305-346. https://doi.org/10.1007/s40692-022-00257-5
Přejít k původnímu zdroji... - Punie, Y., editor(s), Redecker, C., European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu , EUR 28775 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2017, (pdf), doi:10.2760/178382 (print),10.2760/159770 (online), JRC107466.
Přejít k původnímu zdroji... - Seufert, S., Guggemos, J., & Tarantini, E. (2019). Design for System Change: Developing Digital Competences of Vocational Teachers. In: Uden, L., Liberona, D., Sanchez, G., Rodríguez-González, S. (eds) Learning Technology for Education Challenges. LTEC 2019. Communications in Computer and Information Science, vol 1011. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-20798-4_34
Přejít k původnímu zdroji... - Szűts Zoltán - Molnár György (2020): A digitális kompetencia és a digitális kultúra társadalomra és oktatásra gyakorolt hatásai, jellemzői, kihívásai. Civil Szemle. 2. 69-88.
- Tomczyk, Ł. (2021). Declared and Real Level of Digital Skills of Future Teaching Staff. Education Sciences, 11(10), 619. https://doi.org/10.3390/educsci11100619
Přejít k původnímu zdroji... - Tondeur, J., Scherer, R., Siddiq, F., & Baran, E. (2017). A comprehensive investigation of TPACK within pre-service teachers' ICT profiles: Mind the gap!. Australasian Journal of Educational Technology. 33. https://doi.org/10.14742/ajet.3504 .
Přejít k původnímu zdroji... - Trixa J., & Kaspar K. (2024) Information literacy in the digital age: information sources, evaluation strategies, and perceived teaching competences of pre-service teachers. Front. Psychol. 15:1336436. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1336436
Přejít k původnímu zdroji... - Tsankov, N., & Damyanov, I. (2019). The Digital Competence of Future Teachers: Self-Assessment in the Context of Their Development. International Journal of Interactive Mobile Technologies (iJIM), 13(12), pp. 4-18. https://doi.org/10.3991/ijim.v13i12.11068
Přejít k původnímu zdroji... - Záhorec, J., Hašková, A., & Munk, M. (2021). Self-Reflection of Digital Literacy of Primary and Secondary School Teachers: Case Study of Slovakia. European Journal of Contemporary Education. 10. pp 496-508. https://doi.org/10.13187/ejced.2021.2.496
Přejít k původnímu zdroji... - Zamkowska, A., Depešová, J., & Sałata, D. (2023). Pre-service teacher self-efficacy in Poland and Slovakia. Intercultural Education, 2023(40/4), 133-150. https://doi.org/10.15804/em2023404
Přejít k původnímu zdroji...


