Journal of Technology and Information Education 2017, 9(2):128-143 | DOI: 10.5507/jtie.2017.021

VLIV INDIVIDUÁLNÍCH ODLIŠNOSTÍ U ŽÁKŮ ZÁKLADNÍCH ŠKOL VE SLOVINSKU NA TECHNICKOU KREATIVITU

Stanislav AVSEC, Klavdija MODIC
University of Ljubljana, Faculty of Education, Slovenia

Cílem studie bylo ověřit vliv individuálních odlišností na technickou kreativitu. Byly zkoumány učební styly žáků a jejich postoje k různým technickým oblastem (technika, technologie, konstruování). Podařilo se mj. zjistit, že žáci mezi 6. – 9. ročníkem nevykazují žádné významné rozdíly v tvůrčím potenciálu.

Klíčová slova: Technická výchova, technická tvořivost, učební styly, postoj.

Vloženo: 26. červen 2017; Přijato: 24. září 2017; Zveřejněno: 12. prosinec 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
AVSEC, S., & MODIC, K. (2017). VLIV INDIVIDUÁLNÍCH ODLIŠNOSTÍ U ŽÁKŮ ZÁKLADNÍCH ŠKOL VE SLOVINSKU NA TECHNICKOU KREATIVITU. Journal of Technology and Information Education9(2), 128-143. doi: 10.5507/jtie.2017.021
Stáhnout citaci

Reference

  1. Allen, E., & Seaman, C. (2007). Likert scales and data analysis. Quality Progress, 47,7, pp. 64-65.
  2. Ardies, J., De Maeyer, S. and Gijbels, D. (2013). Reconstructing the pupils attitude towards technology - survey. Design & Technol. Educ.,18, 1, pp. 8-19.
  3. Ardies, J. De Maeyer,S., Gijbels, D. & van Keulen, H.. (2015). Students attitudes towards technology. Int J of Technol and Des Educ, 25, pp. 43-65. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Avsec, S.,& Jamšek, J. (2016). A path model of factors affecting secondary school students' technological literacy. Inter. J. of Technol. and Design Educ., 26, DOI: 10.1007/s10798-016-9382-z. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Avsec, S. & Šinigoj V. (2016). Proactive technical creativity: mediating and moderating effects of motivation, World Trans. on Engng and Technol. Educ., 14, 4, pp. 540-545.
  6. Barbot, B., Besancon, M. in Lubart, T. (2016). The generality-specificity of creativity: Exploring the structure of creative potential with EPoC. Learning and Individual Differences, 52, pp. 178-187. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Cohen, J., Cohen, P., West, S. G., & Aiken, L. S. (2003). Applied multiple regression / correlation analysis for the behavioral sciences. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 736 p. ISBN-10: 0805822232.
  8. Cropley, D. H. (2015). Creativity in engineering: Novel solutions to complex problems, San Diego: Acad. Press, 348 p. ISBN: 9780128002254.
  9. Dawes, J. (2008). Do data characteristics change according to the number of scale points used? An experiment using 5-point, 7-point and 10-point scales. International journal of market research, 50,1, pp. 61-77. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Dostal, J., & Prachagool, V. (2016). Technolgy education at a crossroads-history, present and perspectives, Journal of Technology and Information Education, 8,2, pp. 5-24. DOI: 10.5507/jtie.2016.006. Přejít k původnímu zdroji...
  11. European Commission/EACEA/Eurydice (2016). Recommended Annual Instruction Time in Full-time Compulsory Education in Europe 2015/16. Eurydice - Facts and Figures. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  12. European Commission/EACEA/Eurydice (2014). ET 2020 Education and Training stocktaking exercise:ET 2020 National Reports. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  13. Fakin, M., Kocijančič, S., Hostnik, I. and Florijančič, F. (2011). Učni načrt. Program osnovna šola. Tehnika in tehnologija. Ljubljana, Ministrstvo za šolstvo in šport: Zavod RS za šolstvo. Retrived June 24, 2017 from: http://www.mss.gov.si/fileadmin/mss.gov.si/pageuploads/podrocje/os/devetletka/predmeti_obvezni/Tehnika_in_tehnologija_obvezni.pdf
  14. Felder, R.M. and Brent, R. (2005). Understanding student differences, Journal of Engineering. Education, 94, 1, pp. 57-72. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Hawk, T.F. and Shah, A.J. (2007). Using learning style instruments to enhance student learning. Decision Sciences J. of Innovative Educ., 5, 1, pp. 1-19. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Hodge, D. and Gillespie, D. (2007). Phrase Completion Scales: A Better Measurement Approach than Likert Scales? Journal of Social Service Research, 33, 4, pp. 1-12. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Jaarsveld, S., Lachmann, T., van Leeuwen, C. (2012). Creative reasoning across develpomental levels: Convergence and divergence in problem creation. Intelligence. 40,3, pp. 172-188. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Kallio, M. & Metsärinne, M. (2017). How do different background variables predict learning outcomes? Int J of Technol and Des Educ, 27, 1, pp. 31-50. DOI:10.1007/s10798-015-9339-7. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Kim, T., Hon, A.H.Y. and Lee, D. (2010). Proactive personality and employee creativity: the effects of job creativityrequirement and supervisor support for creativity. Creativity Research J., 22, 1, pp. 37-45. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Krathwohl, D. R. (2002). A revision of Bloom's taxonomy: An overview. Theory into Practice, 41, pp. 213-217. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Luckay, M. B., & Collier-Reed, B. I. (2014). An instrument to determine the technological literacy levels of upper secondary school students. International Journal of Technology and Design Education, 24,3, pp. 261-273. Přejít k původnímu zdroji...
  22. McGlashan, A. (2017). A pedagogic approach to enhance creative Ideation in classroom practise. Int J of Technol and Des Educ, doi 10.1007/s10798-017-9404-5. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Norström P. (2013). How technology understand technological knowledge. Int J of Technol and Des Educ ,24, pp.19-38, doi: 10.1007/s10798-013-9243-y. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Rank, J., Pace V.L. and Frese, M. (2004). Three avenues for future research on creativity, innovation, and initiative.Applied Psychology: An Inter. Review, 53, 4, 518-528. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Rohaan, E. J., Taconis, R., & Jochems, W. M. G. (2010). Analysing teacher knowledge for technology education in primary schools. Int J of Technol and Des Educ. doi:10.1007/s10798-010-9147-z. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Szewczyk-Zakrzewska, A. & Avsec, S. (2016). Predicting Academic Success and Creative Ability in Freshman Chemical Engineering Students: A Learning Styles Perspective. Int J of Eng Educ, 32, 2(A), pp. 682-694.
  27. Taura, T. and Nagai, Y. (2011). Discussion on Direction of Design Creativity Research (Part 1) - New Definition of Design and Creativity: Beyond the Problem-Solving Paradigm. In: Taura, T. and Nagai, Y. (Eds), DesignCreativity 2010. London: Springer-Verlag, pp. 3-8. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Urban, K. K. (2004). Assessing Creativity: The Test for Creative Thinking-Drawing Production (TCT-DP) The Concept, Application, Evaluation, and International Studies, Psychology Science, 46, 3, 2004, pp. 387-397.
  29. Yu, KC., Lin, KY., Han, FN. et al. (2012). A model of junior high school students' attitudes toward technology. Int J of Technol and Des Educ, 22, 4, pp. 423-436. doi:10.1007/s10798-011-9154-8. Přejít k původnímu zdroji...