Journal of Technology and Information Education 2017, 9(2):128-143 | DOI: 10.5507/jtie.2017.021
VLIV INDIVIDUÁLNÍCH ODLIŠNOSTÍ U ŽÁKŮ ZÁKLADNÍCH ŠKOL VE SLOVINSKU NA TECHNICKOU KREATIVITU
- University of Ljubljana, Faculty of Education, Slovenia
Cílem studie bylo ověřit vliv individuálních odlišností na technickou kreativitu. Byly zkoumány učební styly žáků a jejich postoje k různým technickým oblastem (technika, technologie, konstruování). Podařilo se mj. zjistit, že žáci mezi 6. – 9. ročníkem nevykazují žádné významné rozdíly v tvůrčím potenciálu.
Klíčová slova: Technická výchova, technická tvořivost, učební styly, postoj.
Vloženo: 26. červen 2017; Přijato: 24. září 2017; Zveřejněno: 12. prosinec 2017 Zobrazit citaci
Reference
- Allen, E., & Seaman, C. (2007). Likert scales and data analysis. Quality Progress, 47,7, pp. 64-65.
- Ardies, J., De Maeyer, S. and Gijbels, D. (2013). Reconstructing the pupils attitude towards technology - survey. Design & Technol. Educ.,18, 1, pp. 8-19.
- Ardies, J. De Maeyer,S., Gijbels, D. & van Keulen, H.. (2015). Students attitudes towards technology. Int J of Technol and Des Educ, 25, pp. 43-65.
Přejít k původnímu zdroji... - Avsec, S.,& Jamšek, J. (2016). A path model of factors affecting secondary school students' technological literacy. Inter. J. of Technol. and Design Educ., 26, DOI: 10.1007/s10798-016-9382-z.
Přejít k původnímu zdroji... - Avsec, S. & Šinigoj V. (2016). Proactive technical creativity: mediating and moderating effects of motivation, World Trans. on Engng and Technol. Educ., 14, 4, pp. 540-545.
- Barbot, B., Besancon, M. in Lubart, T. (2016). The generality-specificity of creativity: Exploring the structure of creative potential with EPoC. Learning and Individual Differences, 52, pp. 178-187.
Přejít k původnímu zdroji... - Cohen, J., Cohen, P., West, S. G., & Aiken, L. S. (2003). Applied multiple regression / correlation analysis for the behavioral sciences. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum, 736 p. ISBN-10: 0805822232.
- Cropley, D. H. (2015). Creativity in engineering: Novel solutions to complex problems, San Diego: Acad. Press, 348 p. ISBN: 9780128002254.
- Dawes, J. (2008). Do data characteristics change according to the number of scale points used? An experiment using 5-point, 7-point and 10-point scales. International journal of market research, 50,1, pp. 61-77.
Přejít k původnímu zdroji... - Dostal, J., & Prachagool, V. (2016). Technolgy education at a crossroads-history, present and perspectives, Journal of Technology and Information Education, 8,2, pp. 5-24. DOI: 10.5507/jtie.2016.006.
Přejít k původnímu zdroji... - European Commission/EACEA/Eurydice (2016). Recommended Annual Instruction Time in Full-time Compulsory Education in Europe 2015/16. Eurydice - Facts and Figures. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
- European Commission/EACEA/Eurydice (2014). ET 2020 Education and Training stocktaking exercise:ET 2020 National Reports. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
- Fakin, M., Kocijančič, S., Hostnik, I. and Florijančič, F. (2011). Učni načrt. Program osnovna šola. Tehnika in tehnologija. Ljubljana, Ministrstvo za šolstvo in šport: Zavod RS za šolstvo. Retrived June 24, 2017 from: http://www.mss.gov.si/fileadmin/mss.gov.si/pageuploads/podrocje/os/devetletka/predmeti_obvezni/Tehnika_in_tehnologija_obvezni.pdf
- Felder, R.M. and Brent, R. (2005). Understanding student differences, Journal of Engineering. Education, 94, 1, pp. 57-72.
Přejít k původnímu zdroji... - Hawk, T.F. and Shah, A.J. (2007). Using learning style instruments to enhance student learning. Decision Sciences J. of Innovative Educ., 5, 1, pp. 1-19.
Přejít k původnímu zdroji... - Hodge, D. and Gillespie, D. (2007). Phrase Completion Scales: A Better Measurement Approach than Likert Scales? Journal of Social Service Research, 33, 4, pp. 1-12.
Přejít k původnímu zdroji... - Jaarsveld, S., Lachmann, T., van Leeuwen, C. (2012). Creative reasoning across develpomental levels: Convergence and divergence in problem creation. Intelligence. 40,3, pp. 172-188.
Přejít k původnímu zdroji... - Kallio, M. & Metsärinne, M. (2017). How do different background variables predict learning outcomes? Int J of Technol and Des Educ, 27, 1, pp. 31-50. DOI:10.1007/s10798-015-9339-7.
Přejít k původnímu zdroji... - Kim, T., Hon, A.H.Y. and Lee, D. (2010). Proactive personality and employee creativity: the effects of job creativityrequirement and supervisor support for creativity. Creativity Research J., 22, 1, pp. 37-45.
Přejít k původnímu zdroji... - Krathwohl, D. R. (2002). A revision of Bloom's taxonomy: An overview. Theory into Practice, 41, pp. 213-217.
Přejít k původnímu zdroji... - Luckay, M. B., & Collier-Reed, B. I. (2014). An instrument to determine the technological literacy levels of upper secondary school students. International Journal of Technology and Design Education, 24,3, pp. 261-273.
Přejít k původnímu zdroji... - McGlashan, A. (2017). A pedagogic approach to enhance creative Ideation in classroom practise. Int J of Technol and Des Educ, doi 10.1007/s10798-017-9404-5.
Přejít k původnímu zdroji... - Norström P. (2013). How technology understand technological knowledge. Int J of Technol and Des Educ ,24, pp.19-38, doi: 10.1007/s10798-013-9243-y.
Přejít k původnímu zdroji... - Rank, J., Pace V.L. and Frese, M. (2004). Three avenues for future research on creativity, innovation, and initiative.Applied Psychology: An Inter. Review, 53, 4, 518-528.
Přejít k původnímu zdroji... - Rohaan, E. J., Taconis, R., & Jochems, W. M. G. (2010). Analysing teacher knowledge for technology education in primary schools. Int J of Technol and Des Educ. doi:10.1007/s10798-010-9147-z.
Přejít k původnímu zdroji... - Szewczyk-Zakrzewska, A. & Avsec, S. (2016). Predicting Academic Success and Creative Ability in Freshman Chemical Engineering Students: A Learning Styles Perspective. Int J of Eng Educ, 32, 2(A), pp. 682-694.
- Taura, T. and Nagai, Y. (2011). Discussion on Direction of Design Creativity Research (Part 1) - New Definition of Design and Creativity: Beyond the Problem-Solving Paradigm. In: Taura, T. and Nagai, Y. (Eds), DesignCreativity 2010. London: Springer-Verlag, pp. 3-8.
Přejít k původnímu zdroji... - Urban, K. K. (2004). Assessing Creativity: The Test for Creative Thinking-Drawing Production (TCT-DP) The Concept, Application, Evaluation, and International Studies, Psychology Science, 46, 3, 2004, pp. 387-397.
- Yu, KC., Lin, KY., Han, FN. et al. (2012). A model of junior high school students' attitudes toward technology. Int J of Technol and Des Educ, 22, 4, pp. 423-436. doi:10.1007/s10798-011-9154-8.
Přejít k původnímu zdroji...


