JTIE 2017, 9(2):105-124

Developing Primary School Pupils’ Technical Imagination with the Support of Virtual 3D Models

Peter KUNA, Silvia KUNOVÁ, Tomáš KOZÍK
Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Slovenská republika

Research confirmed the positive impact of the use of virtual 3D models on the development of the spatial imagination of pupils in learning. The pedagogical experiment showed that the pupils using virtual models in the achieved better results in the overall assessment compared to pupils who used real models in the classroom.
The Geomagic Design software and the Adobe Acrobat Reader presentation tool are the appropriate tools for creating 3D models and presenting them in the classroom. Their use in the research program showed that respondents – the elementary school pupils nor the teachers had no problem working with them. The application of virtual reality in teaching technical and natural science subjects is an appropriate means to support and develop the creative predispositions of pupils.

Keywords: Technical education, imagination, spatial imagination, technical imagination, virtual 3D model, virtual reality.

Received: January 30, 2017; Accepted: June 23, 2017; Prepublished online: June 24, 2017; Published: March 16, 2017

Download citation

References

  1. ATKINSON, R. L. (2003). Psychológie. Praha: Portál, 2003. 751 s.
  2. BEISETZER, P. - VRŠKOVÝ, R. (2008). Technická výchova v reflexii rozvoja priestorovej predstavivosti.In: IV. InEduTech 2008. Prešov: FHPV PU, 2008. s.106-109.
  3. BURDEA, G. - COIFFET, P. (2003). Virtual Reality Technology 2nd ed. A Wiley-Interscience publication Canada 2003. 451 s.
  4. FAJNOROVÁ, E. (2012). Grafické zručnosti žiakov základných škôl v predmete Technika. In: Sborník příspěvků z mezinárodní studentské odborné konference. Západočeská univerzita Plzeň, 2012. s.21.
  5. FLORKOVÁ, M. (2005). Rozvoj priestorovej predstavivosti na hodinách geometrie v 1. ročníku ZŠ. Smolenice, 2005. http://pdfweb.truni.sk/zbornik/smolenice/smolkova.pdf.
  6. GABAJOVÁ, M. (2010). Rozvíjanie priestorovej predstavivosti. In: Študentská vedecká konferencia FMFI UK. Bratislava: FMFI UK, 2010. s. 370-377.
  7. HANDE, W. (1985). Gestaltung schöpferisch-technischer Schülertätigkeiten bein Experimentieren. In: Eksperymenty uczniow W nauczaniu techniki. Zielona Gora. 1985.
  8. ILJINOVÁ, T. A. (1972). Pedagogika : Učebnice pro posluchače pedagogických institutů, 1. vyd. - Praha : SPN, 1972. - 600 s.
  9. Inovovaný štátny vzdelávací program pre základné školy [online]: https://www.minedu.sk/inovovany-svp-pre-zakladne-skoly/
  10. Inovovaný ŠVP pre 2. stupeň ZŠ [online]: http://www.statpedu.sk/clanky/inovovany-statny-vzdelavaci-program/inovovany-svp-pre-2stupen-zs
  11. JIROTKOVÁ, D. (1990). Rozvoj prostorové představivosti žáků. In: Komenský, č. 5, Praha, 1990.
  12. KELNAROVÁ, J. - MATĚJKOVÁ, E. (2010). Psychologie 1. díl, Pro studenty zdravotnických oborů. Praha: Grada, 2010.
  13. KUNOVÁ, S. (2016). Virtuálne 3D modely rozvíjajúce priestorovú predstavivosť žiakov Základných škôl. Dizertačná práca. 2016, Pedagogická fakulta UKF v Nitre
  14. KOŽUCHOVÁ, M. (1995). Rozvoj technickej tvorivosti. Bratislava: UK, 1995. 156 s.
  15. KURIC, J. (1992). Vývinová psychológia. Nitra: VŠPg, 1992. 115 s.
  16. MARKECHOVÁ, D. - TIRPÁKOVÁ, A. - STEHLÍKOVÁ, B. (2011). Základy štatistiky pre pedagógov. Edícia: Prírodovedec č. 458, UKF v Nitre, 2011. 405s.
  17. MARTINČEKOVÁ, I. - TÓBLOVÁ, E. (2013). Didaktika odborného výcviku. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum, 2013, 67 s.
  18. MOLNÁR, J. (2004). Rozvíjení prostorové představivosti (nejen) v stereometrii. Olomouc: UP, Katedra algebry a geometrie Přírodovedecké fakulty, 2004.
  19. MOLNÁR, J. - TLÁSKAL, J. (2012). Prostorová představivost nejen v matematice. http://www.phil.muni.cz/linguistica/art/molnar-tlaskal/mot-001.pdf (19.4.2013)
  20. PAVELOVÁ, E. (2003). Priestorová predstavivosť a vyučovanie. In: Zborník Letná škola z teórie vyučovania matematiky PYTAGORAS 2003. s.78-82.
  21. PERENČAJ, J. - REPÁŠ, V. (1985). Diagnostika rozvoja stereometrických predstáv študentov vysokých škôl technických. MFvŠ 16/4 s. 277-280.
  22. StatSoft, Inc. Electronic Statistics Textbook. Tulsa, OK: StatSoft. [online]: http://www.statsoft.com/textbook/stathome.html (1999).
  23. ŠAROUNOVÁ, A. (1988). Rozvíjení geometrické představivosti ve škole. In MaFveŠ, Praha: SNP, roč.18
  24. Štátny vzdelávací program pre 2. stupeň základnej školy v Slovenskej republike. [online]: http://www.statpedu.sk/files/documents/svp/2stzs/isced2/isced2_spu_uprava.pdf (18.05.2013)
  25. Štátny vzdelávací program. [online]: http://www.statpedu.sk/sk/Statny-vzdelavaci-program.alej (18.05.2013)
  26. TOMKOVÁ, V. (2012). Význam priestorovej predstavivosti v technickom vzdelávaní. Edukacja - Technika - Informatyka, issue: 1 / 2012 . CEEOL pdf, s.279-284. ( 20.4.2013)
  27. TOMKOVÁ, V. (2013). Technická neverbálna komunikácia. Nitra: PF UKF, 2013. s. 204.
  28. UHERČÍKOVÁ, V. (1999). Rozvíjanie priestorovej predstavivosti prostredníctvom hier a hračiek. In: Zborník z odborného seminára: Hra a hračka. Bratislava, Iuventa 1999.
  29. VITÁRIUŠOVÁ E. a kol. (2009). Pediatria pre prax v roku 10/2009.