PT Journal AU LAZAROV, W TI SOUCASNY STAV A BUDOUCI SMERY VZDELAVANI KYBERNETICKE BEZPECNOSTI V CESKE REPUBLICE SO Journal of Technology and Information Education PY 2025 BP 58 EP 77 VL 17 IS 1 DI 10.5507/jtie.2025.009 DE kyberneticka bezpecnost; prakticka vyuka; vzdelavaci platformy; interaktivita; gamifikace; virtualizace. AB Potreba do urcite miry vzdelavat uzivatele v oblasti kyberneticke bezpecnosti je vzhledem k stale se zvysujicimu poctu kybernetickych hrozeb kriticka. Pristup k vyuce vsak nelze jednoduse zobecnit z duvodu odlisnych prostredi, technickych znalosti a vekovych skupin uzivatelu. Kyberneticka bezpecnost, jakozto samostatna domena v oblasti informacnich a komunikacnich technologii, zahrnuje narocne discipliny, ktere jsou ve velke mire technickeho charakteru, a proto je dulezite do vzdelavani zahrnout i praktickou vyuku. Toto odvetvi se za poslednich 10 let vyrazne posunulo, vcetne ruznych pristupu a moznosti jeho studia na vysokem a strednim stupni vzdelani. Tento clanek se na uvedenou problematiku zameruje v kontextu ceskeho prostredi. Nejprve je predstaven historicky vyvoj a soucasny stav vzdelavani v oblasti kyberneticke bezpecnosti, ktery poukazuje na narust poctu studijnich programu v zemich Evropske unie. Nasledne je prezentovana provedena analyza, ktera se jiz blize venuje ceskemu vzdelavacimu systemu od vysokeho po zakladni stupen vzdelani. Z te plyne, ze 6 vysokych skol nabizi akreditovane studijni programy s primarnim zamerenim na kybernetickou bezpecnost. Analyza dale zkoumala miru pokryti vyuky na strednim stupni, kde 41 strednich skol (31,3 %) vyucuje alespon jeden samostatny predmet kyberneticke bezpecnosti, a z toho 18 skol nabizi i oborove zamereni nebo specializaci. S ohledem na potrebu praktickeho vzdelavani clanek dale predstavuje nastroje a metody, ktere lze integrovat za ucelem vytvoreni kontrolovaneho, bezpecneho a interaktivniho vyukoveho prostredi. V tomto ohledu clanek diskutuje pouziti lokalni virtualizace, koncept sandboxingu, platformy cyber range a formy gamifikace pro zvyseni zapojeni studentu. Tyto metody a nastroje byly nasledne aplikovany a ve vyuce testovany studenty vysoke skoly, zaky stredni prumyslove skoly a gymnazia. Ze ziskane zpetne vazby od testovacich skupin se kombinace interaktivnich a gamifikovanych metod jevi jako vhodna pro podporu vyuky kyberneticke bezpecnosti. ER