RT Journal Article SR Electronic A1 Nováková, Eva T1 Reflexe aktivit se stavebnicí Magformers v přípravě učitelů mateřské školy JF Journal of Technology and Information Education YR 2022 VO 14 IS 2 SP 174 OP 190 DO 10.5507/jtie.2022.012 UL https://jtie.upol.cz/cz/artkey/jti-202202-0006.php AB Rozvoj reflektivních kompetencí je důležitou součástí přípravy na profesi a dalšího profesního růstu učitelů mateřské školy. Studie zkoumá, jaká je úroveň reflektivních kompetencí budoucích učitelů mateřské školy v závěru jejich přípravného studia a jak lze s využitím hospitačního videozáznamu v reálném prostředí mateřské školy tyto kompetence rozvíjet. S využitím metodiky 3A (anotace-analýza-alterace) je reflektován soubor aktivit s magnetickou stavebnicí Magformers, který považujeme za vhodnou příležitost k rozvoji prostorové představivosti i základů technické gramotnosti dětí. Výzkumu se zúčastnily studentky závěrečného ročníku bakalářského studia oboru učitelství pro mateřské školy (N=12) v rámci své souvislé pedagogické praxe. Podobně jako aktivita, analyzovaná v této studii, byla metodikou 3A zkoumána další témata. Reflektivní analýza i návrhy alterací aktivit se na základě našich zkušeností jeví pro jejich profesní přípravu jako přínosné. Studentky hodnotily pozorované jevy méně často subjektivně, více se nad vlastní činností i projevy dětí zamýšlely i s oporou o teoretické ukotvení. Tyto posuny lze považovat z hlediska profesního rozvoje budoucích učitelů za žádoucí. Výzkum prokázal, že v závěru bakalářského studia již dovedou promítnout své matematické znalosti do vzdělávacího obsahu i konkrétních metodických postupů a tím vytvářet potřebné předpoklady pro zpracování profesního portfolia.