PT Journal AU Novakova, E TI Reflexe aktivit se stavebnici Magformers v priprave ucitelu materske skoly SO Journal of Technology and Information Education PY 2022 BP 174 EP 190 VL 14 IS 2 DI 10.5507/jtie.2022.012 DE materska skola; matematicka pregramotnost; reflektivni analyza; metodika 3A; stavebnice Magformers. AB Rozvoj reflektivnich kompetenci je dulezitou soucasti pripravy na profesi a dalsiho profesniho rustu ucitelu materske skoly. Studie zkouma, jaka je uroven reflektivnich kompetenci budoucich ucitelu materske skoly v zaveru jejich pripravneho studia a jak lze s vyuzitim hospitacniho videozaznamu v realnem prostredi materske skoly tyto kompetence rozvijet. S vyuzitim metodiky 3A (anotace-analyza-alterace) je reflektovan soubor aktivit s magnetickou stavebnici Magformers, ktery povazujeme za vhodnou prilezitost k rozvoji prostorove predstavivosti i zakladu technicke gramotnosti deti. Vyzkumu se zucastnily studentky zaverecneho rocniku bakalarskeho studia oboru ucitelstvi pro materske skoly (N=12) v ramci sve souvisle pedagogicke praxe. Podobne jako aktivita, analyzovana v teto studii, byla metodikou 3A zkoumana dalsi temata. Reflektivni analyza i navrhy alteraci aktivit se na zaklade nasich zkusenosti jevi pro jejich profesni pripravu jako prinosne. Studentky hodnotily pozorovane jevy mene casto subjektivne, vice se nad vlastni cinnosti i projevy deti zamyslely i s oporou o teoreticke ukotveni. Tyto posuny lze povazovat z hlediska profesniho rozvoje budoucich ucitelu za zadouci. Vyzkum prokazal, ze v zaveru bakalarskeho studia jiz dovedou promitnout sve matematicke znalosti do vzdelavaciho obsahu i konkretnich metodickych postupu a tim vytvaret potrebne predpoklady pro zpracovani profesniho portfolia. ER