PT - JOURNAL ARTICLE AU - HONZÍKOVÁ, Jarmila AU - AICHINGER, Daniel AU - KROTKÝ, Jan AU - BAJTOŠ, Ján TI - MOŽNOSTI PODVÁDĚNÍ V ONLINE VÝUCE NA VYSOKÉ ŠKOLE V OBDOBÍ PANDEMIE COVID-19 DP - 2021 Oct 18 TA - Journal of Technology and Information Education PG - 135--149 VI - 13 IP - 1 AID - 10.5507/jtie.2021.014 IS - 1803537X AB - Vládní omezení aplikovaná s cílem omezit šíření viru způsobující nemoc COVID-19 si vyžádala nucený přechod na distanční výuku v širokém spektru stupňů škol. Vysoké školy připravující budoucí pedagogy nevyjímaje. Výzkum je zaměřen na školní podvádění při online ověřování znalostí u budoucích pedagogů - studentů Učitelství pro mateřské školy a Učitelství pro 1. stupeň základních škol. Dotazníkovým šetřením bylo zkoumáno relativně úzké spektrum možností podvádění - využití tzv. taháku, a to i v jeho elektronické formě. Cílem výzkumu bylo porovnat možnosti a přístupy k podvádění u studentů při prezenčním a online zkoušení. Ačkoliv se jedná o skupiny budoucích pedagogů, tedy o lidi s předpokladem vyššího morálního kreditu, k podvádění docházelo a dochází i teď. Vzorek 121 respondentů nepotvrdil vyšší míru využívání zakázaného prostředku při písemných testech, jak bylo původně předpokládáno. Nárůst je ovšem navzdory očekáváním zřetelný v případě online ústního zkoušení. Výsledky šetření v rámci uvedených skupin respondentů potvrzují do jisté míry obdobné výzkumy např. Reedy a kol., 2021 nebo Chirumamilla a kol. 2020.