PT Journal AU KRISOVA, Z TI JAZYKOVE HODNOCENI ZNALOSTI ZAKA SO Journal of Technology and Information Education PY 2012 BP 26 EP 33 VL 4 IS 1 DI 10.5507/jtie.2012.005 DE hodnoceni; expertni znalosti; expertni systemy; fuzzy mnozina; jazykove fuzzy pravidlo; fuzzy model; fuzzy logika; priblizne usuzovani AB Hodnoceni je prirozenou soucasti kazde vychovne-vzdelavaci cinnosti. Je casto vyjadreno kvantitativne hodnoticim stupnem (nejcasteji znamkou 1-5, ci pismenem A-F), ale stale vice se uplatnuje i hodnoceni kvalitativni - slovni (jazykove), ktere podava komplexnejsi informace o zakovi a dokaze lepe postihnout jeho individualni pokrok. Hodnoceni urovne znalosti zaka by melo byt vzdy objektivni, melo by zaka motivovat k tvorive cinnosti, zvysovat jeho zajem o vyuku, posilovat jeho aktivitu. Spravne ohodnotit kazdeho zaka ve vyucovacim procesu je vsak nesmirne narocne a zodpovedne, proto ucitele stale hledaji zpusoby, jak svoji praci zkvalitnit. Jednou z moznosti je vyuziti informacnich technologii jako podpurneho prostredku pro spravne rozhodnuti ucitele o kvalite znalosti zaka. Expertni systemy jako programy, ktere simuluji rozhodovaci cinnost expertu pri reseni velmi slozitych, uzce problemove zamerenych uloh, se daji k reseni tohoto problemu dobre vyuzit. V ramci tohoto prispevku byl vytvoren fuzzy-logicky expertni system pro jazykove hodnoceni urovne znalosti zaka a byla provedena pocitacova simulace jazykoveho modelu procesu hodnoceni. ER