PT Journal AU NOVOTNY, J TI ROZVOJ TVORIVOSTI V TECHNICKEM VZDELAVANI SO Journal of Technology and Information Education PY 2011 BP 49 EP 52 VL 3 IS 2 DI 10.5507/jtie.2011.026 DE Kreativita; vyzkum tvorivych schopnosti; technicke vzdelani AB Zakladni vzdelavani ma za cil poskytnout vseobecny zaklad, ktery je jedinecny a rozhodujici pro dalsi rozvoj zivota kazdeho individualniho jedince. V tomto vseobecnem vzdelavani musi mit sve nezastupitelne misto i technicke vzdelavani, ktere ma spolu s dalsimi prirodovednymi obory i stezejni ulohu, kdy studenti a zaci ziskali zakladni kvantum technickych znalosti a dovednosti. Tento druh vzdelani rozviji technicke mysleni, technickou tvorivost a pomaha rozvijet zakovske klicove kompetence.Tvurci proces prochazi lidskou spolecnost od jejiho vzniku. V soucasne dobe je tvorivost siroky pojem, ktery vychazi z predpokladu, ze kazdy clovek muze vytvorit a muze byt tvorivy. Tvorivost jej provazi pri kazde cinnosti, a take v prubehu vyuky technickych predmetu. Vyzkum, ktery je popsan v tomto clanku, je zameren na tvurci schopnosti zaku na zakladnich skolach. Jedna se o transversalni vyzkum tvorivych schopnosti zaku druheho stupne zakladnich skol. Vyzkumna studie byla rovnez zamerena na skupiny akademickych pracovniku, s nimiz se studenti a zaci budou v prubehu studia dostavat do uzkeho kontaktu. Cilem popsaneho vyzkumu bylo zmapovat uroven technicke predstavivosti (tvorivosti) pomoci tvaroveho skladaciho testu v porovnani s merenim prakticke inteligence, a urovne kreativniho mysleni pomoci Torranceho figuralniho testu tvoriveho mysleni. ER