JTIE 2014, 6(2):74-78 | 10.5507/jtie.2014.020

DEVELOPMENT OF INFORMATION LITERACY USING SELECTED EDITORS AND MATHML LANGUAGE IN EDUCATING PERSONS WITH VISUAL IMPAIRMENT

Vojtech REGEC
Ústav speciálněpedagogických studií, Pedagogická fakulta UP Žižkovo nám. č. 5 771 40, Olomouc, ČR

The aim of the paper is to present the specifics of utilization of the BlindMoose editor, Lambda editor and MathML language in the context of developing information literacy when educating integrated pupils with visual impairment at secondary schools in the Czech Republic. Within our research, on the sample of employees from eleven special education centres for visually impaired persons, we have monitored their level of awareness of the editors and MathML language. We found out that the problem in practice consists in unsatisfactory general knowledge regarding these editors as well as insufficient practical experience in their utilization in education process among the staff of special education centres working with visually impaired clients as well as among the secondary school teachers. At the same time, we have examined whether in addition to mathematics and technical subjects, the rate of information literacy also determines broader aspects of socialization of the persons with visual impairment.

Keywords: BlindMoose editor, Lambda editor, information literacy, MathML language, education, visual impairment.

Published: August 1, 2014

Download citation

References

  1. GLOZAR, J. ET AL. Přístupnost e-learningu pro studenty s postižením. 2007. 15 s. Brno: Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky Masarykova univerzita.
  2. HORŇANSKÝ, M. Sprístupňovanie matematiky nevidiacim na Slovensku prostredníctvom editora Lambda. 2009. 86 s. Bratislava: Univerzita Komenského.
  3. JAŠKOVÁ, Ľ. Digitálne technológie vo vzdelávaní zrakovo postihnutých. 2008. 158 s. Bratislava: Univerzita Komenského.
  4. MENDELOVÁ, E.; LECKÝ, P. Prístupné študijné zdroje pre nevidiacich študentov. In: Niektoré technologické inovácie v špeciálnej pedagogike. Levoča: Matej Hrebenda Slovak Library for the Blind in Levoča. Ročník 38. Číslo 7. 2008. s. 54-65. ISSN 1335-6100.
  5. PEŇÁZ, P. Gramotnost nevidomých a perspektivy hmatového kódování informací. In Jesenský, J. Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia. 2002. s 256-268. Hradec Králové: Gaudeamus, ISBN 807041-041-8.
  6. REGEC, V. Praktické využitie informačných a komunikačných technológií u žiakov so zrakovým postihnutím. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. 244 s. [Dizertačná práca.]
  7. REGEC, V. E-Exclusion and E-Inclusion of Students with Visual Impairment at Secondary Schools and Universities in the Slovak Republic. In INTED2014 Proceedings. Valencia: 8th International Technology, Education and Development Conference. 2014. s. 2632-2636. ISBN: 978-84-616-8412-0.
  8. ŠIMEK, R. Matematika pro nevidomé. Počítačová podpora výuky a návrh české osmibodové normy. 2008. 79 s. Brno: Masarykova Univerzita.