JTIE 2012, 4(2):54-56 | 10.5507/jtie.2012.033

STUDENT'S CONCEPT OF TECHNOLOGY AND BASIC COGNITION OF HISTORY OF TECHNOLOGY

Jiří KROPÁČ, Martin HAVELKA, Čestmír SERAFÍN
Katedra technické a informační výchovy,, Pedagogická fakulta UP Žižkovo nám. 5 771 40 Olomouc, ČR

One of the teacher's basic tasks in technical subjects is to create a student's objective concept of technology supported by balanced arguments for and against technical solutions. The paper focuses on the importance of history of technology cognition in order to create the student's concept of technology which is a part of his concept of the world. Lack of future teachers' knowledge of history of technology is also mentioned.

Keywords: technical education, concept of the world, concept of technology, history of technology

Published: August 1, 2012

Download citation

References

  1. FRANUS, E. The Dual Nature of Technical Thinking. In Technology as a challenge for school curricula. The Stockholm Library of Curriculum Studies. Stockholm: Institut of Education Press, 2003, s. 141-144. ISSN 14034972. ISBN 91-7656-543-2.
  2. FENCLOVÁ, J. Úvod do teorie a metodologie didaktiky fyziky. Praha: Stát. pedag. nakl., 1982. ISBN nemá.
  3. WOLFFGRAMM, H. Zur Weltbildfunktion allgemeiner technischer Bildung (Ein Beitrag zur multifunktionalen Techniksicht). Technica Didactica, 1999, Jahrgang 3, Band 1, S. 3-24. ISSN 0949-8109.
  4. SOTÁK, V. Význam dejín techniky v technickej výchove. In MEDACTA 99. Zborník 2b. Nitra: SLOVDIDAC, 1999, s. 114 - 118. ISBN 80-967746-4-6.
  5. DLUHOŠ, J. a VALA, M. Vybrané kapitoly z dějin techniky. Ostrava: Ostravská univerzita, 1996. ISBN 80-7042-112-6.
  6. Bildungsstandards im Fach Technik für den mittleren Schulabschluss. Düsseldorf: VDI Verein Deutscher Ingenieure e. V., 2004. ISBN nemá.
  7. PASCH, M. aj. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4.
  8. RAAB, M. Materiály a člověk. Praha: Encyklopedický dům, 1999. ISBN 80-86044-130.