JTIE 2012, 4(2):5-11 | 10.5507/jtie.2012.025

TYPOLOGY OF STUDENTS ACCORDING TO THEIR LEVEL OF INTEREST IN THE EDUCATION THROUGH E-LEARNING: IS E-LEARNING SUITABLE FOR EVERYONE

Milan KLEMENT, Miroslav CHRÁSKA
Katedra technické a informační výchovy, Pedagogická fakulta UP Žižkovo nám. 5 771 40 Olomouc, ČR

E-learning is an integral part of modern tertiary education, not only in combined study modes, but increasingly also within the framework of full-time ones. Along with its deployment on a large scale, new problems have arisen that shall be treated, investigated and solved. The present article reflects the attitudes of university students to e-learning implemented within the course of their studies, and submits partial results of an investigation, which took place in 2012. The aim of the latter was to determine students' opinions and preferences with respect to the form, the arrangement, and the individual instruments or elements of e-learning through a research questionnaire.

Keywords: cluster analysis, distance learning, e-learning, typology of university students

Published: August 1, 2012

Download citation

References

  1. BATES, A., POOLE, G. Effective Teaching with Technology in Higher Education. 1. ed., San Francisco: Jossey-Bass/John Wiley, 2003. 117 p.
  2. BENNETT, S. MATON, K., & KERVIN, L. The 'digital natives' debate: A critical review of the evidence. In: British Journal of Educational Technology 39(5), 2008. pp. 134-145. Go to original source...
  3. HORÁK, F., CHRÁSKA, M. Metodologie pedagogiky. 1. vyd., Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1983. 147 s.
  4. JEŽEK, S., VACULÍK M., WORTNER, V. Základní pojmy z metodologie psychologie: definice a vysvětlení [online]. [vid. 6. února 2011]. Dostupné z: http://is.muni.cz/do/1499/el/estud/fss/ps06/psy112/Vaculik__M.__Jezek__S.__Wortner__V.__2006__-_Zakladni_pojmy_z_metodologie.pdf.
  5. KLEMENT, M. Přístupy k hodnocení elektronických studijních opor určených pro realizaci výuky formou e-learningu. 1. vyd., Olomouc: Velfel, 2011, 124 s. ISBN 978-8087557-13-6.
  6. KOPECKÝ, K. E-learning (nejen) pro pedagogy. vyd., Olomouc: Hanex, 2006. 121 s. ISBN 8085783-50-9.
  7. KOSCHIN, F. Statgraphics aneb statistika pro každého. 1. vyd., Praha: Grada, 1992. 360 s. ISBN 80-85424-70-3.
  8. KOVAŘÍK, Z., KVAPIL, J., VLACH, P. Úvod do počítačové analýzy vícerozměrných úloh z policejní praxe. 1. vyd., Praha: vydavatelství PA ČR, 2006. 206 s. ISBN 80-7251-228-5.
  9. LIŠKA, V., ČESAL, J. Postoje studentů vysokých škol k E-learningu. 1. vyd., Praha: vydavatelství ČVUT, 2008. 64 s. ISBN 978-80-01-04214-4.
  10. LOWENTHAL, P. R., WILSON, B. A description and typology of the online learning landscape. In: M. Simonson (Ed.), 32nd Annual proceedings: Selected research and development papers presented at the annual convention of the Association for Educational Communications and Technology[online]. Washington D. C.: Association for Educational Communications and Technology, 23. září 2009. [vid. 14. března 2011]. Dostupné z: http://www.patricklowenthal.com/publications/AECT2009TypologyOnlineLearning.pdf.
  11. LUPAČ, P. Mýty (a realita) digitální generace, 2011, [online]. [vid. 6. února 2011]. Dostupné z: http://www.lupa.cz/clanky/myty-a-realitadigitalni-generace/
  12. MAUTHE, A., THOMAS, P. Professional Content Management Systems: Handling Digital Media Assets. 1. ed., John Wiley & Sons, 2004. 234 p.
  13. PALFREY, J., GLASSER, U. Born Digital: Understanding the First Generation of Digital Natives. Basic Books, 2008. 175 p.
  14. PAULSEN, M. F. Online Education and Learning Management Systems - Global Elearning in a Scandinavian Perspective. 1. ed., Oslo: NKI Forlaget, 2003. 219 p.
  15. PRENSKY, M. (2009) H. Sapiens Digital: From Digital Immigrants and Digital Natives to Digital Wisdom, [online]. [vid. 12. prosince 2012]. In: Innovate. Dostupné z: http://www.innovateonline.info/pdf/vol5_issue3/H._Sapiens_Digital__From_Digital_Immigrants_and_Digital_Natives_to_Digital_Wisdom.pdf
  16. PRENSKY, M. Digital Natives, Digital Immigrants, 2001, [online]. [vid. 6. února 2009]. In: On the Horizon 9(5), 1-6. Dostupné z: http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf
  17. PRENSKY, M. Digital Natives, Digital Immigrants: Do They Really Think Differently? [online]. [vid. 22. října 2006]. In: On the Horizon 9(5), 7-11. Dostupné z: http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part2.pdf
  18. PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. 1. vyd., Praha: Portál, 2009. 936 s. ISBN 978-80-7367546-2.
  19. ŘEZANKOVÁ, H. Analýza dat z dotazníkových šetření. 2. vyd., Praha: Professional Publishing, 2010. 217 s. ISBN: 978-80-7431-019-5.
  20. ŠEDÁ, J. Elearning - tvorba studijních opor [online]. VŠE Praha: Integrovaný informační systém, 12. srpna 2010. [vid. 1. dubna 2011]. Dostupné z: http://isis.vse.cz/dok_server/slozka.pl?id=51;download=81.
  21. TAPSCOTT, D. Growing Up Digital: The Rise of the Net Generation. 1. ed., New York: McGrawHill, 1998. 342 p.
  22. VEEN, W., VRAKKING, B. Homo Zappiens. Growing Up In A Digital Age. 1. ed., Network Continnum Education, 2006. 34 p.
  23. ZOUNEK, J. E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. 1. vyd., Brno: Masarykova univerzita, 2009. 161 s. ISBN 978-80-210-5123-2.